Dzisiaj mamy:


Jakość powietrza


Najlepsi w SP5

 
klasa III a
klasa II a
klasa II b
klasa II c
klasa I a
klasa I b
klasa I c

Warsztaty lukrowania świątecznych pierników metodą lukru królewskiego - IV edycja. Pani Katarzyna Kamińska po raz czwarty zebrała się z gronem uroczych kursantek by metodą lukru królewskiego zdobić świąteczne pierniki. Metoda stara o ile szlachetna wymaga przygotowania doskonałego, aksamitnego lukru i cierpliwości. Łosie, serca, gwiazdki i tuba lukru w dłoni. Efekty zobaczyć można będzie na szkolnym kiermaszu świątecznym.

M. Mazur-Zając


Czytamy wiersze przy herbatce i ciasteczku.

Pod koniec listopada uczniowie klasy 3b zamienili swoją salę w kawiarnię. Tradycyjne ławki zostały stoliczkami, przy których piliśmy herbatę i jedliśmy ciasteczka. Każdy uczeń zaprezentował wybrany wiersz Juliana Tuwima. Wysłuchaliśmy m.in Lokomotywy, Ptasiego Radia, Murzynka Bambo, Abecadła i innych. Słuchaliśmy również fragmentów książki pt. "Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą", która opisuje życie i przygody małego Julka Tuwima. To była ciekawa forma lekcji, gdzie postać i twórczość autora wspaniałych, humorystycznych i rymowanych wierszy stała nam się jeszcze bliższa.
Warto dodać, że mieszanie herbaty zgodnie z zasadami dobrego wychowania i kultury, to dla wielu z nas duże wezwanie.

Uczniowie 3b z wychowawcą


Gdzie skarb twój, tam serce Twoje!

Pod hasłem "Gdzie skarb twój, tam serce twoje" uczniowie SP 5 realizowali na przełomie listopada i grudnia projekt o tematyce regionalnej. W ramach projektu odwiedzili Centrum Informacji Turystycznej w Czerwionce, poszukiwali materiałów w bibliotekach, Internecie, rozmawiali z rodzicami i dziadkami. Starali się zrozumieć znaczenie słów: tradycja, dziedzictwo, kultura, rewitalizacja. Efektem działań jest stworzenie pięknych plakatów lub lapbooków dotyczących naszego dziedzictwa, czyli: śląskiej godki, naszego jadła, familoków, tradycji górniczych, śląskich legend, zabytków techniki i architektury. Chętni uczniowie wzięli udział również w ogólnopolskim konkursie ARCHITEKTONICZNY LAPBOOK II RP, bohaterami ich prac były nasze niepowtarzalne familoki. Dziękuję bardzo uczniom za zaangażowanie i kreatywność!

strona na FB: Zabytkowe Osiedle Patronackie

 

M. Pyszny


Narodowe czytanie - podziękowanie

Prezentujemy Wam podziękowanie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy za udział w akcji Narodowe Czytanie.

Kliknij tutaj >>>





Sukces ortograficzny uczniów klas VI

Z Centrum Edukacji Humanistycznej otrzymaliśmy wyniki I etapu Ogólnopolskiego Konkursu Ortograficznego. Uczniowie klasy VI a: Agata Rusecka, Jakub Baran oraz VI c Jakub Lorek i Szymon Kosiński zakwalifikowali się do II etapu konkursu, który odbędzie się już 8 stycznia. Agatka uzyskała wynik wybitny w I etapie, a chłopcy bardzo wysokie i najwyższe wyniki na tle osiągnięć uczniów w kraju. Gratulujemy!

M. Pyszny


Ogólnopolski Konkurs Polonistyczny - Fraszka

Uczniowie klas V i VI SP 5, miłośnicy literatury i języka polskiego wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Polonistycznym - Fraszka. Judyta, Jagoda, Zuzia, Nadia, Szymon, Bartek i Kuba musieli w 45 minut poradzić sobie z zadaniami obejmującymi: czytanie ze zrozumieniem, gramatykę i teorię literatury oraz stworzyć opowiadanie twórcze.
Konkurs przeprowadzany jest od kilku lat przy współpracy merytorycznej z warszawskimi uczelniami wyższymi tj. Uniwersytetem Warszawskim, Szkołą Główną i Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Ideą konkursu jest:
- szerzenie wśród młodzieży wiedzy z zakresu języka polskiego;
- propagowanie polskiej i zagranicznej literatury;
- aktywizacja miłośników języka polskiego poprzez prezentowanie i honorowanie ich dokonań.

Życzymy: Judycie, Jagodzie, Zuzi, Nadii, Szymonowi, Bartkowi i Kubie powodzenia! Czekamy na wyniki!

M. Pyszny


WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE 2019/2020

"WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE" 2019/2020 to ogólnopolski program edukacyjny, którego założenia realizowała kl. VIB w Szkole Podstawowej nr 5 im. Henryka Sienkiewicza w Czerwionce - Leszczynach.
Głównym celem było wspieranie rozwoju moralnego młodzieży, promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. Uczniowie czytali fragmenty opowiadań "Gorzkiej czekolady", rozmawiali o wartościach moralnych i ich praktykowaniu w życiu codziennym, i na podstawie doświadczeń z zajęć opracowali prezentację: "MODA NA... SZACUNEK - VI B"

Prezentacja multimedialna >>>

Film >>>

E. Inglot


NAPISZ LIST! ZMIEŃ ŻYCIE!


Zaczynamy Maraton Pisania Listów w Obronie Praw Człowieka akcja trwa w SP 5 od 29.11 do 10.12 2019r.

Maraton Pisania Listów odbywa się co roku w okolicach 10 grudnia, kiedy przypada Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Podczas wydarzenia mobilizujemy ludzi na całym świecie do solidarnego przeciwstawienia się naruszeniom praw człowieka. Iskra odwagi jest w każdym z nas. Możemy działać razem ramię w ramię z obrońcami i obrończyniami praw człowieka, by walczyć z niesprawiedliwością i budować bardziej sprawiedliwy świat. Podczas Maratonu 2019 będziemy pisać w sprawie młodych osób z 10 państw, których prawa człowieka zostały złamane.
Koniecznie o bohaterach i bohaterkach maratonu pisania listów, poznaj dobre wiadomości, dowiedz się kogo bronimy w tym roku?

Wskazówki - jak napisać list!
1. Listy formułujemy samodzielnie i piszemy je odręcznie, lecz estetycznie!
2. Możesz napisać list po polsku, napisz nazwisko osoby, której bronisz, dużymi, drukowanymi literami.
3.W liście przedstaw krótko, co wiesz i czego oczekujesz od władz.
4. Podpisz się imieniem i nazwiskiem i podaj swój adres lub adres szkoły.
5. Pamiętaj, listy są wsparciem dla bohaterów/ek i ich bliskich - dają im siłę!

M. Pyszny


Uczniowie sadzą żółte krokusy w ramach międzynarodowego projektu


"Żydowskie Muzeum Galicja jest od wielu lat polskim koordynatorem Projektu Krokus, zainicjowanego przez Holocaust Education Trust Ireland. Co rok rośnie liczba uczestników tego niezwykłego przedsięwzięcia w roku szkolnym 2018/2019 wzięło w nim udział 22500 uczniów z Polski, Ukrainy i Białorusi."

Projekt Krokus >>>

Szacuje się, że podczas II Wojny Światowej życie oddało niespełna 6 000 000 polskich obywateli. W tych szacunkach nigdy nie wyszczególniono liczby dziecięcych ofiar, tych najbardziej bezbronnych: sierot wojennych, bezdomnych, mieszkańców gett. Mało kto wie też o istnieniu tzw. "Małego Auschwitz" obozu koncentracyjnego dla dzieci w Łodzi, jedynego w całej Europie dziecięcego obozu. Do którego przewożono dziecięcych więźniów z Brikenau, Majdanka czy obozu Stutthof. O wszystkich tych ofiarach chcemy pamiętać realizując międzynarodowy projekt edukacyjny "Krokus" zainicjowany przez Holocaust Education Trust Ireland. Dzieci jesienią sadzą żółte krokusy, podczas zajęć dowiadują się o tragicznych wydarzeniach II wojny światowej .Wiosną patrząc na zakwitłe krokusy wspominamy wszystkie dzieci , które oddały życie podczas tej okrutnej wojny.

W tym roku uczniowie klasy V A SP zasadzili swoje cebulki kwiatów.

M. Mazur - Zając


Festiwal Pieśni "O moim Śląsku"


I płynął piękny polski śpiew,
I wstrząsnął śląskim ludem.


Kazimierz Ligoń

11 listopada to data szczególna. Tego dnia w 1918 roku miała miejsce kapitulacja wojsk niemieckich na froncie zachodnim. Końca dobiegła I wojna światowa. W tym samym dniu w Warszawie Józef Piłsudski przejął od Rady Regencyjnej władzę wojskową. Po 123 latach stało się możliwe odrodzenie niepodległego państwa polskiego. Stąd też ustawą sejmową z kwietnia 1937 roku; 11 listopada został ustanowiony świętem narodowym. Zniesione po II wojnie światowej; sejm IX kadencji przywrócił święto uchwałą z 21 lutego 1989 roku. W tym roku obchodzimy zatem 101. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodłegłości. 2019 to także rok szczególny dla Górnego Śląska. W nocy z 16 na 17 sierpnia 1919 roku rozpoczęło się I powstanie śląskie. Swoim zasięgiem objęło zaledwie sześć powiatów - pszczyński, tarnogórski, lubliniecki, katowicki, rybnicki i część raciborskiego. Wprawdzie powstanie poniosło militarną klęskę i zakończyło się już 24 sierpnia; niemniej uświadomiło opinii międzynarodowej, że Ślązacy nie chcą nadal pozostawać w granicach Niemiec; ale chcą żyć w wolnej, niepodłegłej Polsce.

Te dwie rocznice w szczególny sposób 21 października postanowili uczcić także uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5. Szczególny, ponieważ zorganizowali Festiwal Pieśni Tematycznej - patriotycznej i śląskiej. Został on podzielony na dwie cześci. W pierwszej z repertuarem śląskim przed swoimi dziadkami i babciami zaprezentowały się maluchy z klas I-III. Po nich wystąpili uczniowie od V do VIII klasy prezentując zarówno pieśni śląskie, ale także legionowe i partyzanckie. A wszystko to zostało okraszone słodkim poczęstunkiem. Zarówno dzieci, jak i goście mogli kupić swojskie, domowe ciastka upieczone przez mamy z poszczególnych klas. A cel był szczytny! Cały dochód bowiem został przeznaczony na rehabilitację 3-letniej Amelki.Wszyscy uczniowie zaprezentowali się wspaniale. Każdy występ był bowiem drobiazgowo przygotowany przez uczniów i ich wychowawców. Wszyscy też zostali nagrodzeni. Każda klasa bowiem otrzymała bon na 150 zł; który dowolnie może wykorzystać. Nagrody ufundował sponsor- Andrzej Sądel z firmy PROMET.
Dyrektor bardzo dziękuje za pomoc przy sprzedaży ciast rodzicom uczniów Szkoły Podstawowej nr 5.

Galeria zdjęć >>>

artykuł na www.Czerwionka-Leszczyny.pl >>>

A. Gudzik


Podsumowanie akcji "Szkoła do hymnu"


Szanowni Państwo,
w imieniu Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego bardzo serdecznie dziękuję za włączenie się do naszej akcji "Szkoła do hymnu".
W tym roku do wspólnego śpiewania hymnu, w piątek, 8 listopada o godz. 11:11, przystąpiło w sumie 4 121 529 uczniów oraz 405 399 nauczycieli w całej Polsce i poza granicami kraju. Łącznie swój udział w akcji zgłosiło 20 475 szkół, przedszkoli i placówek oświatowych. Jesteśmy pod wrażeniem Państwa zaangażowania.

W załączeniu przekazuję Państwu pamiątkowy dyplom z podziękowaniem za udział w akcji.
Z poważaniem

Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN

Dyplom "Szkoła do hymnu" >>>


Podsumowanie akcji "Szkoła pamięta"


Szanowni Państwo,
w imieniu Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego bardzo serdecznie dziękuję za włączenie się do naszej akcji "Szkoła pamięta", która miała swój finał w piątek, 25 października br. Celem inicjatywy było zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych, którzy są związani z historią danego miejsca, regionu czy społeczności.

Do akcji "Szkoła pamięta" przyłączyło się prawie 1,3 mln uczniów oraz 108 tys. nauczycieli. Otrzymaliśmy w sumie 11 208 zgłoszeń od szkół, przedszkoli i placówek oświatowych.
W załączeniu przekazuję Państwu pamiątkowy dyplom z podziękowaniem za udział w akcji.
Łączę wyrazy szacunku

Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN

Dyplom "Szkoła pamięta" >>>


Nowy sezon Wielkiej Ligi Czytelników


Szanowni Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice!

Rozpoczynamy intensywne przygotowania do nowego sezonu Wielkiej Ligi Czytelników. Oficjalny początek projektu to 25 listopada, ale w SP 5 już zaczynamy!
Bez Waszego zaangażowania projekt nie mógłby być realizowany na tak wielką skalę.
Tym samym dzięki współpracy możemy dotrzeć z promocją czytelnictwa do znacznej części społeczeństwa.
Konkurs przebiega w trzech etapach:
a) Etap pierwszy (szkolno-biblioteczny) - indywidualne zdobywanie sprawności czytelniczych w szkołach podstawowych i bibliotekach publicznych;
b) Etap drugi (test kwalifikacyjny) - test indywidualny w szkołach podstawowych i bibliotekach publicznych;
c) Etap trzeci (powiatowy) - test drużynowy w placówkach wyznaczonych przez Koordynatorów Powiatowych.
Zaczynamy od podpisania zgody przez Waszych rodziców na udział ucznia SP 5 w konkursie.

Uczestnicy pierwszego etapu zdobywają sprawności poprzez czytanie książek konkursowych wybranych przez Koordynatora Placówki oraz rozwiązywanie przygotowanych do nich testów. Maksymalna liczba sprawności do zdobycia - 10.

  1. Testy do przeczytanych książek udostępnia uczestnikowi konkursu Koordynator Placówki. Testy zawierają pytania dotyczące treści całej książki lub jej fragmentu, a także pytania interdyscyplinarne powiązane z treścią książki.
  2. Każdy formularz testu WLC dotyczy jednej książki. Za wypełnienie każdego formularza można uzyskać maksymalnie 100 punktów. Do zaliczenia każdego testu konieczne jest zdobycie minimum 80 punktów. Za zaliczenie testu uczniowie otrzymują jedną sprawność.
  3. Uczestnik konkursu wypełnia formularz do danej książki tylko raz.
  4. Niezaliczenie testu nie dyskwalifikuje ucznia z konkursu. Uczestnik może kontynuować udział w projekcie i wypełniać testy do innych książek.
  5. Dozwolona, a nawet wskazana jest wspólna praca dzieci z rodzicami/opiekunami. Rodzice/opiekunowie powinni wspierać dzieci podczas udziału w konkursie np. poprzez wspólne czytanie książek konkursowych, czy też zachęcanie do ich czytania, pomoc przy rozwiązywaniu testów polegającą na nakierowaniu młodych czytelników na właściwy tok myślenia czy odpowiednie źródło informacji. Rodzice/opiekunowie pomagają w rozwiązywaniu zadań, ale nie mogą wypełniać testu za dziecko. Wyjątkiem jest pomoc przy wypełnianiu testu przez uczniów klas pierwszych, którzy nie opanowali jeszcze umiejętności pisania.
  6. Uczniowie mogą oddawać formularze konkursowe pierwszego etapu do 13 marca 2020 r.
  7. Dopuszczalne jest przyznanie uczestnikowi po jednej sprawności za: udział w konkursie czytelniczym lub wykonani pracy plastycznej
  8. Tylko Ci uczestnicy konkursu, którzy zdobędą komplet 10 sprawności, mogą wziąć udział w kolejnym etapie konkursu - szkolnym/biblioteczny.
Powodzenia ! Zapraszamy do szkolnej biblioteki!

Regulamin konkursu >>>

M. Pyszny


Dzień Kundelka w świetlicy szkolnej i podsumownie Akcji Ludzi
o Dobrym Serduchu!


W miesiącu październiku i pierwszym tygodniu listopada zorganizowaliśmy w Naszej Szkole Akcję Charytatywną: "RAZEM ZRÓBMY COŚ DOBREGO!". Akcja pod tym tytułem stała się już dobrą tradycją zbiórki karmy oraz innych potrzebnych przedmiotów i sprzętów będących wyposażeniem schronisk dla bezdomnych psów i kotów. Drugi rok z rzędu postanowiliśmy wspomóc miejscowy Punkt Przetrzymań dla Bezdomnych Zwierząt w Czerwionce - Leszczynach. We wcześniejszych latach nieśliśmy pomoc Schroniskom w Gliwicach i Rybniku - Wielopolu.
Na podkreślenie zasługuje fakt, iż z rozmów z rodzicami wynikało, że są wśród nas Uczniowie, którzy wspomogli tą Akcję z uzbieranych i odłożonych przez siebie funduszy - czyli z własnego kieszonkowego. Wiem, że są wśród nas nauczyciele, którzy również z własnej woli przekazali swoje dary, pokazując w ten sposób piękny przykład swoim wychowankom. Szczególnie ujęła mnie postawa klasy VIc, która za "klasowe pieniążki" postanowiła wesprzeć naszą Akcję - reprezentacja klasy przyniosła zakupione przez nich dary. Takim oto sposobem udało nam się zgromadzić 205 kilogramów żywności dla Podopiecznych Schroniska! Świetlica dziękuje w Ich imieniu - JESTEŚCIE WIELCY!

Na zdjęciach: efekt naszej zbiórki - dary!!!, plakaty informujące o akcji na terenie szkoły, wasze portrety psów i kotów oraz godna polecenia do przeczytania Nowa! seria książek o bohaterskich psach nosząca nazwę :"Pies na medal!"

wychowawcy świetlicy


   
 

W trosce o dobro ucznia Szkoła Podstawowa nr 5 stwarza optymalne warunki do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
Corocznie w ramach posiadanych środków finansowych organizuje się zajęcia pozalekcyjne zgodnie z zainteresowaniami uczniów, doposaża się klasy lekcyjne w multimedia (tablice i monitory interaktywne, rzutniki multimedialne). Powstała nowa pracownia komputerowa na 21 stanowisk uczniowskich. W szkole działa świetlica szkolna w godzinach od 6.40 do 15.40 zgodnie z potrzebami szkoły. Stworzono salę do zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z orzeczeniem PPP.
W latach 2014-2019 wykonano następujące prace, które miały na celu poprawę bazy szkoły.

 

Były to:

  1. Malowanie-cykliczne - wszystkich pomieszczeń szkolnych (w tym: klasy, korytarze, gabinet pedagoga, medyczny, sekretariatu, szatni, małej sali gimnastycznej), środki pochodziły z budżetu oraz z pomocy i środków finansowych rodziców,
  2. Remont wszystkich szkolnych łazienek (2 łazienki w szkolepodstawowej i 4 łazienek w budynku byłego gimnazjum, 1 łazienka w kuchni szkolnej),
  3. Remont sali gimnastycznej (cyklinowanie parkietu, remont drabinek, obudowy kaloryferów),
  4. Kompletny remont lub zakup uczniowskich stolików, krzeseł
  5. Zakup mebli do sal lekcyjnych, krzeseł do pokoju nauczycielskiego, remont sekretariatu,
  6. Zakup wykładzin podłogowych do klas lekcyjnych,
  7. Zakup dywanów do klas I-III - miejsce zabaw
  8. Remont kuchni, z zakupem nowego wyparzacza, patelni, lodówki, sprzętu kuchennego,
  9. Remont jadalni szkolnej w ramach programu "Posiłek w szkole i domu" ( 2019)
  10. Remont gabinetu medycznego w ramach program "Wyposażenia gabinetów profilaktyki zdrowotnej"( 2017)
  11. Zakup żaluzji do sal lekcyjnych i gabinetów,
  12. Remont oświetlenia zgodnie z obowiązującymi normami natężenia oświetlenia w klasach, korytarzach i innych pomieszczeniach,
  13. Modernizacja ogrodzenia od frontu szkoły,
  14. Na bieżąco wyposażano szkołę w pomoce dydaktyczne, które wpływają na atrakcyjność zajęć dydaktycznych,
  15. Dokonano renowacji drzwi do sal lekcyjnych i innych pomieszczeń szkolnych ( malowanie, wymiana),
  16. Malowanie korytarzy na parterze w obu budynkach oraz wymiana płytek na bezpieczną wykładzinę,
  17. Doposażenie zbiorów bibliotecznych w ramach :"Narodowego programu rozwoju czytelnictwa" (2016) , "Książki naszych marzeń" ( 2015 ),
  18. Stworzenie klasopracowni do zajęć biologiczno- geograficznych w ramach funduszy WFOŚi GW - Zielona pracownia w ZS nr 3" (2015)

M. Marciniak


KONKURS BIOLOGICZNY - WIRUSY ZAWSZE AKTYWNE


Konkurs adresowany jest do uczniów klasy V i uzależniony jest od kreatywności oraz pomysłowości autora. Konkurs przyjmuje formę plastyczną i polega na graficznym przedstawieniu dowolnie znanego, wybranego przez siebie wirusa ( jego podpisaniu na pracy), które wywołują wiele niebezpiecznych chorób. Pracę proszę wykonać w formacie A3 lub A4 dowolnie wybraną przez siebie techniką (rysunek-ołówkiem, farbami, kredkami, węglem; obraz; grafika; kolaż). Na odwrocie pracy proszę wpisać swoje dane: imię, nazwisko i klasa. Termin składania prac do 29 listopada u pani K. Macioszek.
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU

K. Macioszek


Barbórkowa Szychta


8 Listopada 2019r. klasy VI a i VI c wraz ze swoimi wychowawcami wybrały się na wycieczkę do kopalni węgla kamiennego Guido w Zabrzu. Udało się nam zakwalifikować do projektu "Barbórkowa Szychta", dzięki czemu wyjazd był bezpłatny. Wycieczka rozpoczęła się w zrewitalizowanym budynku pierwszej na Śląsku łażni łańcuszkowej. Następnie przeszliśmy ok.40 m pod ziemią do szybu Carnall. Tam obejrzeliśmy krótki film o polskim górnictwie od końca XVIII w. do czasów współczesnych. Chodząc wydrążonymi ręcznie korytarzami poznawaliśmy niesamowitą historię tego obiektu, oglądaliśmy ciekawe miejsca i urządzenia takie jak zrekonstruowany podziemny port przeładunkowy, sztolnia przecież służyła do wodnego transportu urobku. Nie lada gratką był oryginalny drewniany dźwig czy korytarz wykuty w pokładzie węgla (jedyny taki korytarz w Europie). Pan przewodnik interesująco opowiadał nam o trudnej pracy górników dawniej i dziś. Przybliżył też legendy związane z kopalnią np. pytał ile jest guzików na galowym mundurze górnika? Teraz już wiemy, że 29 bo tyle lat miała patronka górników święta Barbara, kiedy tragicznie zmarła. Wyjaśniał, co oznaczają kolory pióropuszy na czapkach górniczych.
Wycieczka bardzo nam się podobała. Było interesującą, chwilami trochę strasznie i niewygodnie ale zapewniamy, że warto odwiedzić kopalnię Guido.

J. Drabczyk, M. Gorzawski


Baczność! Do hymnu!


W 2018 roku - z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę - Ministerstwo Edukacji Narodowej po raz pierwszy zorganizowało akcję wspólnego śpiewania hymnu w przededniu Święta Niepodległości. W tym roku już po raz drugi realizowany był projekt Szkoła do hymnu. Wśród ponad 20 tysięcy placówek z całej Polski nie zabrakło także Szkoły Podstawowej nr 5. W piątek 8 listopada o godzinie 11.11 cała społeczność szkolna - uczniowie i nauczyciele - uroczyście odśpiewali cztery zwrotki hymnu narodowego. Tym samym uczcili przypadające w poniedziałek Święto Niepodległości.

A. Gudzik


Uczniowie SP 5 w tym roku bardzo uroczyście i aktywnie włączyli się w obchody 101. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Wzięliśmy udział w akcji - "Niepodległa do hymnu" oraz włączyliśmy się do projektów zainicjowanych przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku: Mamy niepodległą oraz Niepodległość uskrzydla!
Uczniowie SP 5 otrzymali bezpłatnie piękne kartki i mogli je przekazać swym bliskim, by optymistycznie świętować rocznicę odzyskania Niepodległości oraz dzielić się radością z bliskimi i znajomymi poprzez wysłanie okolicznościowej kartki pocztowej.
W ramach zajęć - Niepodległość uskrzydla uczniowie SP 5 opowiadali o ważnych dla siebie i swego kraju wartościach z wykorzystaniem specjalnej instalacji artystycznej. Poprzez różne formy i metody działań nauczyciele SP 5 chcą ukazać swym uczniom - wartość, jaką jest Niepodległość.

M. Pyszny


Spelling Bee 2019


Z przyjemnością podajemy do wiadomości wyniki corocznego szkolnego konkursu klas trzecichliterowania po angielsku. Wszystkim uczestnikom gratulujemy wytrwałości i wiedzy,ale szczególnie chcielibyśmy wyróżnić Oliwiera Kacprzyka z klasy IIIb - przeszedł przez dwa etapy konkursu bezbłędnie i został MISTRZEM LITEROWANIA KLAS TRZECICH. Brawo!!!

Poniżej lista wyróżnionych uczniów:
Jakub Drąg III a
Zuzanna Ksepko IIIb
Zuzanna Redosz III c
Marzena Siwoń III c

J. Rybok


Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia w SP5


Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (ŚDTM) (ang. World Multiplication Table Day) to bezpłatna akcja edukacyjna. Odbywa się każdego roku w pierwszy piątek października. 9. edycja akcji (ŚDTM 2019) odbyła się 4 października 2019.
Celem akcji jest propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją dla uczniów do nadrobienia "tabliczkowych" zaległości po wakacjach. Natomiast dorośli mogą dać przykład dzieciom - pokazując swoją świetną znajomość trudnych przypadków mnożenia.

W naszej szkole od początku października akcję prowadzimy dwutorowo: na lekcjach matematyki tworząc prezentacje multimedialne, plakaty oraz informatyki. Dzięki Pani Połomskiej przeprowadzone zostały eliminacje polegające na podaniu jak największej ilości poprawnych wyników z tabliczki mnożenia w ciągu 100 sekund. Eliminacje te wyłoniły najlepszą, finałową trójkę uczniów z każdej klasy.
W finale szkolnym brało udział 30 uczniów. Każdy z nich musiał zmierzyć się z 3 zadaniami nawiązującymi do tabliczki mnożenia: m.in. należało podać wynik mnożenia z oczek na rzuconych kostkach do gry (kostki były różne - od czworościennych do dwunastościennych), należało ułożyć rymowanki oraz uzupełnić tablicę Abaco. Finał zaszczyciła swoją obecnością Pani Dyrektor Małgorzata Marciniak, która bacznie obserwowała zmagania najlepszych z najlepszych. Lista zwycięzców:

  • W kategorii klas 4:
    I msc. Alicja Oczadły
  • W kategorii klas 5:
    I msc. Kamil Jabłoński
    II msc. Maja Pluta
    III msc. Igor Bojdoł
  • W kategorii klas 6:
    I msc. Bartosz Wundersee
    II msc. Szymon Kosiński
    III msc. Martyna Bądyra
  • W kategorii klas 7:
    I msc. Sebastian Szewczyk
    II msc. Oliwia Brandys
    III msc. Franciszek Gorzawski
  • W kategorii klas 8: I msc. Karolina Tokarz
    II msc. Tomasz Kokoszka
Dziękuję Pani Królak za pomoc w organizacji oraz za pomoc w przeprowadzeniu finału oraz uczniom klasy 6a Kubie i Kacprowi, którzy idealnie sprawdzili się w roli współprowadzących konkurs.

Ciekawe strony pomagające utrwalić znajomość tabliczki mnożenia:
https://www.tabliczkamnożenia.pl/
https://www.matzoo.pl/

M. Gorzawski


KONKURS BIOLOGICZNY "NAJCIEKAWSZE ZWIERZĘTA ŚWIATA"


Otaczająca Nas flora i fauna wzbudza ciekawość, niepokój oraz fascynacje. Jaki jest piękny świat zwierząt wszyscy dobrze wiemy. Dlatego stwórzmy razem atlas najbardziej ciekawych i niezwykłych zwierząt żyjących na naszej planecie. Konkurs adresowany jest do uczniów klasy 6 i polega na scharakteryzowaniu jednego wybranego gatunku zwierzęcia. Opis obejmuje jego nazwę gatunkową, nazwę łacińską, systematykę oraz wypisanie czterech konkretnych ciekawostek związanych z tym gatunkiem. Prezentacja powinna być w programie POWER POINT, maksymalnie dwa-trzy slajdy opisane według podanego przykładu (prezentacja przedstawiona poniżej). Następnie przygotowaną prezentację należy przesłać na adres: kasia7999@wp.pl do końca listopada. Wszelkie pytania, wątpliwości proszę kierować do Pani Katarzyny Macioszek drogą e-mailową lub bezpośrednio w szkole. ZACHĘCAMY DO UDZIAŁU

Przykładowe slajdy

K. Macioszek


Pasowanie na ucznia


"Zaszumiały drzewa przed szkołą:
Witaj, pierwsza klaso!
I zagruchał srebrnoszary gołąb:
Witaj pierwsza klaso!
Wszystko, wszystko dziś dla pierwszej klasy,
uśmiech słońca, kolorowe astry.
Chodźcie śmiało do szkoły pierwszacy,
do zabawy wspólnej, do pracy.
Szkoła drzwi swe otwiera gościnnie,
szkoła dzisiaj serdecznie was przyjmie!"


Uroczystość pasowania na ucznia klasy I, to bardzo ważne wydarzenie w życiu szkoły. To szczególny moment zarówno dla najmłodszych, jak i ich rodziców. W ubiegłym tygodniu pierwszaki zaprezentowały to, czego się już nauczyły i udowodniły, że zasłużyły na miano ucznia.
Uroczystość zainaugurowały: uczennica klasy III a oraz przedstawicielka Samorządu Szkolnego. Powitały one wszystkich uczniów, zgromadzonych rodziców oraz dyrekcję. Każda z klas I zaprezentowała program artystyczny. Nie zabrakło wierszy, piosenek oraz tańców. Wszystkie dzieci pokazały się z jak najlepszej strony. Po części artystycznej nadszedł uroczysty moment pasowania. Wychowawczyni klasy 1b odczytała tekst roty ślubowania, a uczniowie obiecali jej przestrzegać.Pierwszoklasiści ślubowali być pilnymi i rzetelnymi uczniami, szanującymi wszystkich pracowników szkoły, sprawiającymi swym zachowaniem radość rodzicom oraz nauczycielom, dążącymi do rozwoju własnej osobowości w duchu umiłowania ojczyzny i poszanowania symboli narodowych. Panie dyrektor i wicedyrektor kolejno honorowały każde dziecko zaszczytnym tytułem ucznia pierwszej klasy, włączając je tym samym do społeczności uczniowskiej Szkoły Podstawowej nr 5 im. Henryka Sienkiewicza w Czerwionce - Leszczynach. Wręczono dzieciom pamiątkowe dyplomy i birety.
Podczas uroczystości p. Joanna Hachulanagrodziła również uczniów za udział w konkursie na "Najpiękniejszy różaniec". Na zakończenie zostały wykonane pamiątkowe zdjęcia, a następnie uczniowie wraz z wychowawcami i zaproszonymi gośćmi udali się na poczęstunek. Wszystkim pierwszoklasistom życzymy sukcesów w nauce oraz jak najlepszych ocen na pierwszym szkolnym świadectwie. Serdecznie dziękujemy rodzicom uczniów klas 1 za aktywny udział w przygotowania do tej uroczystości

M. Biesiada, T. Kieś


Dzień Dynioka


Przez tropiki przez pustynie
toczył zając wielką dynię
toczył toczył dynię w dół
pękła dynia mu na pół
pestki z niej się wysypały
więc je zbierał przez dzień cały: raz, dwa, trzy.
ile pestek zbierzesz ty?
dziecięca rymowanka.

28 października 2019 na wesoło obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Dynioka.
Dla niewtajemniczonych jest to rodzaj akcji promującej walory zdrowotne jak i smakowe dyni ( po śląsku bani). Warzywa które na jesień w kuchni naszych babć pojawiało się często w postaci kompotów, marynat. Dzisiejsza sztuka kulinarna przywraca do łask banię w postaci aromatycznych zup z imbirem czy też ciast lub ciasteczek.
O walorach zdrowotnych tego pomarańczowego pękatego warzywa można byłoby pisać eseje. My skupimy się na tym czego mieliśmy okazję doświadczyć. Na stoły zasłane jesiennymi obrusami wjechały pękate piękności, stroiki, lampiony, wśród nich lukrowane dyniowe ciastka, ciastka z ziarnami, dyniowy sernik. Do wyboru serwowano imbirową i zieloną herbatkę. Wielkie ukłony i podziękowania w kierunku p. Katarzyny Kamińskiej.
Mamy nadzieję, że dzień ten wpisze się na stale w nasz harmonogram imprez szkolnych.

M. Mazur - Zając


XVI OGÓLNOPOLSKI KONKURS POLONISTYCZNY
Z ORTOGRAFIĄ NA CO DZIEŃ


Uczniowie klas VI: Kuba, Agatka, Szymon, Kuba wzięli udział 29.10.19r. w I etapie konkursu: "Z poprawną ortografią na co dzień". Konkurs sprawdzał trudną wiedzę z ortografii i interpunkcji, miał formę testu wyboru. Wyniki otrzymamy 30 listopada.
Życzymy powodzenia !



M. Pyszny


Światowy Dzień Wzroku


12 października w ramach działań profilaktycznych dotyczących zdrowia uczniowie klasy 3 b promowali i zachęcali uczniów edukacji wczesnoszkolnej do obchodów Światowego Dnia Wzroku. Wzrok to źródło cudownych doznań. Dzięki niemu możemy cieszyć się pięknem natury, podziwiać kolory, dzieła sztuki, zachody słońca.- ma on ogromne znaczenie w naszym codziennym życiu. Niestety każdego roku na całym Świecie, tysiące ludzi traci wzrok. W wielu regionach sytuacja ta spowodowana jest problemem z dostępem do opieki zdrowotnej. Dodatkowo często brakuje sprzętu oraz lekarzy. Wiele osób traci tam wzrok, ponieważ nie otrzymuje pomocy lub otrzymuje ją zbyt późno.
Niekorzystnie na narząd wzroku wpływają pyłki roślin, spaliny, smog, promieniowanie słoneczne , praca na komputerze oraz zbyt długi czas spędzony z tabletem czy telefonem komórkowym. Na dobre widzenie wpływa dobrze dobrana dieta. Odpowiednie witaminy odpowiedzialne za dobre widzenie znajdziemy w marchewce, szpinaku, papryce czerwonej, porze, pomidorze, dyni, mango, melonie, brokułach i szparagach. Należy jeść nasiona słonecznika, ryż, ciemne pieczywo, kasze, ryby, warzywa i owoce.
Poza dietą zadbajmy o inne elementy zdrowego stylu życia, wpływające na jakość naszego wzroku. Zamiast spędzać czas przed komputerem lub telewizorem, pójdźmy na spacer czy plac zabaw. Pamiętajmy o oczach także w słoneczne dni i nośmy okulary przeciwsłoneczne.
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej aktywnie uczestniczyli w obchodach Dnia Wzroku. Poszczególne klasy przygotowały surówki z marchewek i jabłka, własnej roboty soki, inni opisywali marchewkę albo rysowali, czy wyklejali.
Dbaj o wzrok przez cały rok!

Mirosława Albrecht i wychowankowie 3b


Spotkanie z filozofią


Słowo filozofia dosłownie z języka greckiego oznacza umiłowanie mądrości. I właśnie o genezie greckiej filozofii oraz najsłynniejszych filozofach 25 października 2019 r. klasie V d opowiadał filozof, p. Adam Grzegorzyca. Dziękujemy za bardzo interesującą prelekcję!


A. Gudzik


Warto odwiedzić Muzeum Śląskie w Katowicach!


24.10.19 r. klasy 6a i 6c wraz z nauczycielami panem Marcinem Gorzawskim i panią Małgorzatą Pyszny wybrały się na wycieczkę do Muzeum Śląskiego w Katowicach.
Muzeum zostało utworzone przez Sejm Śląski 23 stycznia 1929 roku dla upamiętnienia dziesięciolecia polskiej niepodległości. Muzeum stanowi od 90 lat ważny dla regionu i Polski ośrodek gromadzenia zabytków kultury. Muzeum Śląskie jest muzeum regionalnym, położonym na terenie byłej kopalni węgla. Obejmuje nie tylko wystawy, ale i sale edukacyjne, bibliotekę z czytelnią, kącik edukacyjny dla dzieci, sklepik z pamiątkami, restauracje.
Klasy 6a i 6c nie tylko miały okazję zwiedzić wystawę "Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów", lecz także zobaczyć panoramę Katowic z tarasu wieży widokowej o wysokości 47 metrów. Ciekawy element wycieczki stanowiły warsztaty tematyczne w muzeum: "Szychta na grubie" i "Przy byfyju".
Warto odwiedzić Muzeum Śląskie, by poznać nasze dziedzictwo, dowiedzieć się więcej o historii naszego regionu, poznać pracę górnika, zobaczyć obrazy, rzeźby, ciekawe elementy scenografii teatralnej, poznać miejsce, gdzie łączy się przeszłość ze współczesnością.

Agata Rusecka VI a


Czy Nagroda Nobla dla Olgi Tokarczuk wprowadzi w Polsce modę na czytanie?


"Za wyobraźnię narracyjną, która z encyklopedyczną pasją pokazuje przekraczanie granic jako formę życia" - to uzasadnienie werdyktu Szwedzkiej Akademii, która za rok 2018 przyznała polskiej pisarce Oldze Tokarczuk Literacką Nagrodę Nobla.

Tokarczuk to jedna z najbardziej cenionych i najczęściej tłumaczonych polskich pisarek. W 2018 za powieść "Bieguni" otrzymała Międzynarodową Nagrodę Bookera. Dodatkowo jest dwukrotną laureatką najważniejszej nagrody literackiej w Polsce - Nagrody Nike - z 2008 roku za powieść "Bieguni" oraz z 2015 roku za powieść "Księgi Jakubowe".
W tegorocznym konkursie przyznano dwie Nagrody Nobla w dziedzinie literatury - zaległą za 2018 rok i za 2019 rok. Pierwszego Literackiego Nobla otrzymała Olga Tokarczuk, drugiego - austriacki pisarz Peter Handke.
Olga Tokarczuk to kolejny polski twórca nagrodzony Noblem. Jednocześnie jest drugą Polką i pierwszą prozatorką z tą nagrodą. Polscy pisarze uhonorowani Nagrodą Nobla to: Henryk Sienkiewicz (1905), Władysław Reymont (1924), Czesław Miłosz (1980) oraz Wisława Szymborska (1996).
Mamy nadzieję, że dzięki tej prestiżowej nagrodzie jeszcze więcej osób, w tym uczniów SP 5, sięgnie po książki Olgi Tokarczuk. Na początek polecamy fragmenty "Prawieku". Jest to wielkie święto polskiej literatury - świętujmy, czytając książki laureatów Nagrody Nobla!

M. Pyszny


Szkoła pamięta


Szkoły, przedszkola i placówki oświatowe z całego kraju włączyły się do akcji ogłoszonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a zatytułowanej Szkoła pamięta. Jej celem jest uwrażliwienie uczniów na pielęgnowanie pamięci o bohaterach naszej wolności, przede wszystkim tych związanych z historią danego regionu. To szczególnie ważne w kontekście 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej i 100 rocznicy I powstania śląskiego. Punktem kulminacyjnym akcji stał się 25 października, ostatni piątek przed Wszystkimi Świętymi.
Do projektu przystąpiła także Szkoła Podstawowa nr 5 w Czerwionce. W ramach jego realizacji - tuż przed Świętem Zmarłych - klasy młodsze odwiedziły cmentarz w Czerwionce i zatroszczyły się o znajdujący się tam grób wojenny. Uczniowie nie zapomnieli także o zmarłych nauczycielach uczących kiedyś w szkole. Ponadto klasa V d przygotowała prezentację dotycząca powstańców śląskich z terenu Czerwionki-Leszczyn. Piątoklasiści zaprezentowali sylwetki Teofila Bieli z Czuchowa, Jana Szuły z Przegędzy i Piotra Furgoła z Czerwionki. Uczniowie klasy V d odwiedzili także Bibliotekę Publiczną w Czerwionce, przed którą zostały zasadzone lipy upamiętniające wspomnianych wyżej śląskich powstańców.

A. Gudzik


Szkolne wybory do parlamentu za nami


"Wybory demokratyczne są: tajne, bezpośrednie, równe, powszechne, proporcjonalne"

Podsumowanie ogólnopolskie szkolnych wyborów:
Młodzieżowe wybory odbyły się w szkołach w całej w Polsce w ostatnim tygodniu przed wyborami powszechnymi w ramach programu edukacyjnego "Młodzi głosują". W akcji wzięło udział ponad 900 szkół, do końca piątku 11 października, wyniki szkolnych wyborów przesłali uczniowie z 760 placówek. W szkolnych wyborach brali udział uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz uczniowie szóstych, siódmych i ósmych klas szkoły podstawowej. W sumie w 760 szkołach uprawnionych do głosowania było 211 315 uczniów, zagłosowało 126 921 uczniów - frekwencja wyniosła 60%. Zwycięzcą wyborów zostało Prawo i Sprawiedliwość uzyskując 25% głosów młodzieży, na kolejnych miejscach, zdobywając niewiele mniej głosów, uplasował się Sojusz Lewicy Demokratycznej - 23%, Koalicja Obywatelska - 22% oraz Konfederacja - 21%. Jest to pierwsza od wielu lat edycja programu, w której wyniki czterech sił politycznych są tak wyrównane i to jest najważniejszym wnioskiem z tych wyborów - młodzi ludzie podzieleni są według poglądów politycznych na cztery niemal równe grupy. Nie było w tych wyborach partii, komitetu ani kandydata, który przyciągnąłby do siebie większość młodych ludzi.
dr Jędrzej Witkowski, Centrum Edukacji Obywatelskiej

11 października 2019 roku w naszej szkole odbyły się w ramach projektu ogólnopolskiego szkolne wybory do parlamentu. Brały w nich udział klasy szóste, siódme i ósme. Szkolna Komisja Wyborcza upublicznia poniżej uzyskane w SP 5 Czerwionka wyniki:
Liczba uprawnionych do głosowania: 115
Liczba głosujących- 99
Liczba głosów nieważnych 2
Suma głosów oddanych: 97
Frekwencja - 86.1%
Oddano głosy na komitety wyborcze:
KW Polskie Stronnictwo ludowe- 6
KW Konfederacja Wolność i Niepodległość- 12
KKW Koalicja Obywatelska PO, Zieloni- 23
KW Prawo i Sprawiedliwość - 48
KW Sojusz Lewicy Demokratycznej -5
KW Wyborców Koalicja Bezpartyjni i Samorządowcy- 3.

Dziękujemy społeczności uczniowskiej za piękną postawę obywatelską podczas głosowania.

Szkolna Komisja Wyborcza
opiekun M. Mazur-Zając


Pokój pełen zagadek


Uczniowie klasy V b i VI a przekonali się ostatnio jak można uczyć się w aktywny sposób, łącząc różne dyscypliny wiedzy i pracując w zespole. 11 października odwiedzili naszą szkolę edukatorzy fundacji - Plenerownia z Krakowa, przywożąc do nas kufry pełne dziedzictwa kulturowego oraz niesamowitych zagadek. Na 45 minut pracownia języka polskiego zamieniła się w pokój pełen zagadek, okazało się, że wcale nie takich trudnych dla mądrych i sprytnych uczniów SP 5, którzy szybko odnaleźli skarb!

M. Pyszny


ŚWIATOWY DZIEŃ UŚMIECHU W SZKOLE


"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat".
Janusz Korczak

W piątek, 4 października w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Uśmiechu. Chcieliśmy tym samym przekonać siebie i innych, że człowiek radosny to człowiek szczęśliwszy. Warto się śmiać częściej i zarażać śmiechem innych. To radosne święto obchodzone jest w pierwszy piątek października od 1999 roku. Pomysłodawcą tego dnia był Harvey Ball, autor znanego na całym świecie symbolu żółtej uśmiechniętej buzi, tzw. "smiley face", stworzonej w 1963 roku. Symbol ten reprezentować ma dokładnie to, co na co dzień chcemy widzieć jak najczęściej u innych ludzi - bezinteresowny uśmiech i radość życia.
Śmiech doskonale wpływa na naszą psychikę oraz potrafi przejąć kontrolę nad całym naszym ciałem:
. poprawia nastrój,
. dodaje energii,
. zwiększa poczucie pewności siebie
. pomaga w zwalczaniu stresu, 
. wzmacnia system immunologiczny,
. jest świetnym ćwiczeniem aerobiku, 
. wpływają odmładzająco,
. zwiększają pewność siebie.
Uczniowie tego dnia przyszli do szkoły ubrani w kolorze żółtym. W klasie III a, kilku uczniów ubrało się w strój klauna, którego zadaniem było wywołać uśmiech na twarzy innych. I udało się! Uczniowie przeszli się po klasach, aby przybliżyć idee tego święta, rozbawić dzieci , a także na koniec wręczyć buźkę, tzw. "smiley face", której każdy uczeń i nauczyciel mógł narysować swój uśmiech. Sami uczniowie wykazali się także wielką pomysłowością, zakładając rożne zabawne dodatki. Było również malowanie twarzy. Tego dnia w szkole było radośnie i kolorowo.

A. Ogierman


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ BEZ PRZEMOCY W KLASACH I-III


My agresji STOP mówimy i się na nią nie godzimy!

2 października to ważny dzień dla każdego z nas - zarówno dla tego najmłodszego, jak i dla starszego - jest to Międzynarodowy Dzień Bez Przemocy. To dość młode święto, ponieważ zostało zatwierdzone dopiero w 2007 roku na posiedzeniu generalnym ONZ.
  Data ta została wybrana ze względu na rocznicę urodzin Mahatmy Ghandiego, przywódcy indyjskiego ruchu niepodległości oraz pioniera filozofii i strategii działania bez przemocy. Zgodnie z rezolucją Zgromadzenia Ogólnego z dnia 15 czerwca 2007 r., dzień ten jest on okazją do "rozpowszechnienia przesłania o unikaniu przemocy, również poprzez edukację i zwiększanie świadomości społecznej".

Wychowawcy klas I-III przeprowadzili w swoich klasach pogadanki tematyczne. Uczniowie wspólnie zastanawiali się między innymi na tym: w jaki sposób można skrzywdzić inną osobę, jakie zachowania nazywamy przemocą fizyczną, a jakie psychiczną, jak czuje się ofiara przemocy, jak można powstrzymać sprawcę przemocy. Pojawiły się filmy edukacyjne i profilaktyczne, a także opowiadania dotyczące tematu przemocy. Następnie każda klasa przygotowała plakat nawołujący do rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy. W tym dniu, jak i w każdym innym, powinna nam przyświecać zasada unikania przemocy. Każdy dzień powinien być radosny oraz bezpieczny. Mamy nadzieję, że prezentowane zagadnienia nie przeminą wraz z zakończeniem obchodów Dnia bez Przemocy,  ale na długo jeszcze pozostaną w pamięci uczniów, a nasza szkoła stanie się miejscem gdzie "przemocy mówimy NIE"!

A. Bogocz


   
 

Szanowni Państwo,

Od 2011 roku aż sześciokrotnie wzrosła liczba polskich uczniów, którzy próbowali e-papierosa. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy, tak samo jak tradycyjne papierosy, uzależniają i wpływają negatywnie na zdrowie.
E-papierosy oraz tytoń podgrzewany postrzegane są jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się one szczególnie atrakcyjne. Pozwalają one ukryć młodzieży nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący ją przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.
W imieniu Ministra Edukacji Narodowej oraz na prośbę Głównego Inspektora Sanitarnego uprzejmie proszę o upowszechnienie informacji w Państwa szkołach i placówkach edukacyjnych. Zależy nam na tym, aby wiedza na temat zagrożeń dotyczących e-papierosów trafiła do rodziców, uczniów i nauczycieli. Uprzejmie informuję, że niniejszy materiał zostanie również udostępniony w Strefie dla zalogowanych SIO.

Z wyrazami szacunku
Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN

Załączniki: 1. MEN i GIS_Informacja na temat zagrożeń dotyczących e-papierosów

 

Czytanie to najpiękniejsza zabawa ..
( Wisława Szymborska)


4.10.19r. odbyło się w SP 5 podsumowanie działań podjętych przez uczniów i nauczycieli w ramach projektu Narodowe Czytanie.

Prowadzący akademię: Szymon, Zuzia i Nadia z klasy VI c przypomnieli zebranym, że nasza szkoła uczestniczy w prezydenckim projekcie od 2012 roku, wraz z prezydentem RP czytaliśmy już fragmenty: Przedwiośnia, Wesela, Lalki, Quo vadis, Trylogię, dzieła Fredry, Pana Tadeusza. Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka zaproponowała do czytania Nowele polskie. Osiem nowel na ósme Narodowe Czytanie. Podczas apelu poznaliśmy autorów polskich nowel, w ich osoby wcielili się uczniowie klas VIa i VIc: Agata, Klaudia, Kuba, Kacper, Szymon, Bartek, Kuba, Bartek. Teksty Orzeszkowej, Konopnickiej, Prusa, Sienkiewicza, Żeromskiego, Reymonta, Schulza, Rzewuskiego choć powstały dawno temu, nie straciły swej aktualności. Uczą, że w życiu należy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nigdy stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o historii. Nowela "Sachem" Sienkiewicza ukazała się w 1883 roku, ukazując los Indian, nasz patron wystąpił w obronie takich wartości jak: wolność, godność, uczciwość. Inscenizację na podstawie lektury "Sachem" przygotowały klasy VI c i VI a, ze wspaniałymi rolami - wodza Indian oraz dyrektora cyrku, w te osoby wcielili się Kacper i Kuba. Klasa V b opracowała piękne scenki na podstawie lektury "Katarynka". Nowela Prusa uczy empatii, dobroci i odpowiedzialności za losy drugiego człowieka. Oprawę muzyczną apelu przygotowały klasy: V b, III b, V d pod kierunkiem pani Anny Jędrzejak. O piękne dekoracje i elementy scenografii zadbały pani Barbara Połomska i pani Dominika Morciniec - Otremba.

Apel stanowił również okazję do podsumowania przeprowadzonych ostatnio konkursów. Nagrody uczniom wręczyła pani dyrektor Małgorzata Marciniak. Pani dyrektor doceniła wszystkich występujących uczniów, dziękując im za piękne stroje i przygotowanie, pani dyrektor oceniła uczniów, którzy pojawili się na szkolnej scenie na szóstkę! Podczas apelu wręczone zostały również klasom słodkie nagrody za projekt ekologicznej torby promującej czytanie oraz certyfikaty i dyplomy dla klas i uczniów za aktywność i kreatywność podczas Dnia Kropki. Apel stanowił również okazję do prezentacji kandydatów do Samorządu Szkolnego. Dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom za ogromne zaangażowanie w ramach projektu Narodowe Czytanie!

Galeria zdjęć >>>

M. Pyszny


Wybory parlamentarne i pluralizm polityczny - dobrodziejstwem demokracji.


Pluralizm polityczny - w państwach demokratycznych jedna z zasad funkcjonowania parlamentarnych systemów partyjnych, polegająca na istnieniu dwóch lub więcej partii politycznych reprezentujących różne programy i orientacje, walczących o zdobycie władzy w państwie. Oznacza wolność funkcjonowania wielu organizacji w państwie. Istotnym wskaźnikiem pluralizmu jest zatem legalność i swoboda działania opozycji politycznej:

źródło-wikipedia "Demokracja - jeden z typów ustroju państwa, zakładający udział we władzy obywateli".

Przed nami ważna data. 13 października 2019 roku, wszyscy obywatele państwa polskiego powyżej 18 roku życia, z pełnią praw obywatelskich ruszą do urn wybierać posłów i senatorów do Sejmu VIII kadencji. Dla wszystkich tych którzy nie przekroczyli progu wiekowego 18 lat Centrum Edukacji Obywatelskiej z Warszawy ma arcyciekawą propozycję- udział w ogólnopolskim projekcie "Młodzi głosują." . W ramach którego należy przeprowadzić szkolne wybory do sejmu i senatu. DO projektu zgłosiło się 700 szkół z całej Polski. W powiecie rybnickim i Rybniku- sześć. Nasza szkoła po raz kolejny odpowiedziała na zaproszenie Tak!!!!

Do wyborów jednak trzeba się przygotować. Dlatego już od tygodnia zaprosiliśmy uczniów klas VI-VIII na tzw. krótki kurs o demokracji, pluralizmie, partiach i ich programach. Było sporo pytań, szczególnie o programy i różnice między partiami. Dyskusje pokazały nam, że mamy różne poglądy, postawy polityczne ale właśnie na tym polega piękno demokracji. Na potrzeby wyborów wyłoniona została Szkolna Komisja Wyborcza. Jej członkowie postanowili zrealizować jeszcze jedno ważne zadanie- przeprowadzić w mieście Czerwionka akcję profrekwencyjną. Udaliśmy się na spotkanie do Urzędu Miasta I Gminy z zastępcą burmistrza -panem Andrzejem Raudnerem . Opowiedzieliśmy o założeniach programu "Młodzi głosują." W budynku zawisły nasze plakaty. Podobną akcję przeprowadziliśmy w Bibliotece Miejskiej w Czerwionce.

Szanowni Uczniowie 11 października 2019 roku (piątek) między godziną 8.30-10.30 zaprosimy Was do urn. (miejsce na parterze, koło sali 42) Na karcie do głosowania widnieć będzie 6 komitetów partii. Wybierzecie tylko jedną, ta która według Was zasługuje na Wasz wyjątkowy głos.

M.Mazur-Zając


Wycieczka do Chlebowej Chaty


"Z Chaty wyszło nas dwóch, ja i mój brzuch"

24 września uczniowie klas trzecich wraz w wychowawcami odwiedzili niezwykłe miejsce w miejscowości Górki Małe koło Brennej. Przywitałam nas serdecznie właścicielka drewnianej chaty. Opowiadała o powstaniu i historii tego domu oraz ciężkiej pracy rolnika. Prezentowała stare meble, naczynia i urządzenia kuchenne. Często odwoływała się do gwary i pytała nas o szpyrka, maśniczka czy font masła. Przypomniała uczniom drogę powstania chleba "od ziarenka do bochenka" oraz rodzaje roślin zbożowych. Dużą atrakcję wycieczki stanowił pobyt w stodole, gdzie zobaczyliśmy stare urządzenia rolnicze, pracowaliśmy przy młóceniu zboża, oddzielaliśmy ziarna od plew. Chętnie wsiadaliśmy na traktor, motor, sanie i inne wozy. Potem przyszedł czas na własnoręczne formowanie oraz wypiek podpłomyków. Do degustacji podpłomyków i chleba żytniego były dodatki: masło, miód, smalec z ziołami oraz kawa zbożowa. Każdy najadł się do syta. Z pełnymi brzuchami wysłuchaliśmy jeszcze ciekawostek o pszczołach i miodzie. Zadowoleni, pełni wrażeń i nowej wiedzy wróciliśmy do domu.

M. Albrecht, U. Krettek, A. Ogierman


Warsztaty przyrodniczo- historyczne w Książenicach


"Drzewa są po prostu piękne, potrzebują tak niewiele, bo słońca, deszczu. a od nas szacunku"

19 września 2019 roku trzy piąte klasy SP wraz z wychowawcami wzięły udział w warsztatach przyrodniczo- historycznych na obszarze leśnictwa Książenice. Dzięki uprzejmości pana Tomasza Majera - leśniczego z Książenic, uczniowie mogli obejrzeć hodowane przez niego daniele jak i zrealizować w ramach warsztatów jedną ze ścieżek edukacyjnych z przyrody, którą poprowadziła pani Ewa Szopa- biolog. W książenickich lasach można spotkać wiele atrakcyjnych gatunków drzew takich jak kolumbijskie daglezje i różnorodność gatunków ptaków i ssaków. Warsztat historyczny poświęcony bohaterskiej postawie rodziny Jurytków z Książenic w czasie II wojny światowej poprowadziła p. M. Mazur-Zając. Piękna pogoda sprzyjała zabawom integracyjnym i zawodom które przygotowali wychowawcy (p. M. Pyszny, K. Kamińska, A. Gudzik) swoim podopiecznym. Było dużo radości i zdrowej zabawy na świeżym powietrzu. Tradycyjnie warsztaty zakończyły się ogniskiem.

M. Mazur-Zając


Szkolne konkursy w ramach Narodowego Czytania 2019


26.09.19r. odbyły się szkolne konkursy wiedzy związane z Narodowym Czytaniem.
Wzięły w nich udział drużyny reprezentujące klasy 5 - 7. Wszyscy uczniowie byli doskonale przygotowani, wykazali się wiedzą dotyczącą ośmiu nowel, które prezydent RP zaproponował na ósme Narodowe Czytanie. W grze kahoot liczyła się doskonała wiedza i szybkość decyzji, najlepsze w tej zabawie okazały się dziewczyny z klas VIa: Emilia, Agata i Martyna, II miejsce zajęły: Judyta, Jagoda, Zuzia z VI a, III miejsce zajęły: Nadia i Zuzia z klasy VIc.
Test wiedzy obejmował prócz nowel również wiadomości z zakresu teorii literatury, retoryki, biogramy twórców.
Laureatami konkursu zostali:
I miejsce - Jagoda, Zuzia, Judyta - VI a
II miejsce - Nadia i Zuzia - VI c
III miejsce - Ania, Weronika, Zuzia, - VII b
Iv miejsce- Michał, Dominik, Olek - V b
V miejsce - Agata, Martyna, Emilia - VI a
V miejsce - Szymon, Bartek, Kacper - VI c.

Gratulacje !

M.Pyszny


Europejski Dzień Języków z Europe Direct - Rybnik


"Europejski Dzień Języków - języki otworzą Ci drzwi".

Klasy Vb, VIIb, VIc miały okazję 26 września wziąć udział w zajęciach prowadzonych przez panią Sylwię Kempę - edukatora Europe Direct - Rybnik.
Uczniowie podczas zajęć mogli przekonać się jak istotna w dzisiejszym świecie jest znajomość języków obcych, wykonać quiz dotyczacy znajomości UE, poznać flagi, stolice i języki państw należących do UE, a na koniec wziąć udział w konkursie. Była to doskonała nauka i zabawa!
Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct - Rybnik serdecznie zaprasza uczniów, nauczycieli i inne osoby zajmujące się edukacją europejską do skorzystanie z oferty organizacji i przeprowadzenia lekcji europejskich.

M.Pyszny


Święto Kropki


Dnia 15-go września obchodziliśmy po raz pierwszy w Naszej Świetlicy Międzynarodowy Dzień Kropki. Celem tego nietypowego święta jest wzbudzanie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcanie Ich do działania. Dzień poświęcony jest rozwojowi talentów i wiary we własne możliwości. Z tej okazji dzieci dowiedziały się o historii Vashati - bohaterki bajki :"The Dot" i poznały pochodzenie Święta. W dalszej części zajęć uczniowie mieli okazję wykonywać prace plastyczne z wykorzystaniem kropki, takie jak: obrazki malowane opuszkami palców i robione techniką origami płaskiego z koła, tworzenie papieru prezentowego w kropki. Dzieci grały w "kropkowe gry":double, twister podłogowy i starały się wybudować najwyższą wieżę z kulek - kropek. Na zastępstwie świetlicowym z klasą piątą uczniowie mieli za zadanie w grupach zadaniowych wymyślić jak najwięcej skojarzeń z kropką życia codziennego i otaczającego nas świata. Zabawa była przednia!

D. Machulec


Tydzień twórczych działań uczniowskich


Dzień Kropki (15 września) to wielkie święto kreatywności, pokonywania ograniczeń, umacniania wiary we własne siły. Co roku gromadzi miliony dzieci i nauczycieli wokół historii Vashti, bohaterki "Kropki" Petera Reynoldsa.

W dniach 16 - 20 września 2019r. uczniowie klas I - III czynnie włączyli się w obchody International Dot Day. Już pierwszego dnia każde z dzieci miało doskonałą okazję, aby uzewnętrznić swą kreatywność. "Przyozdobili się" bowiem w kropki. Nie zabrakło kropkowych symboli w każdym elemencie garderoby. Niektórzy pokusili się nawet o przyozdobienie włosów, twarzy czy rąk w kolorowe wariacje.
Całą akcję, każda klasa rozpoczęła od wyświetlenia filmu przedstawiającego historię małej dziewczynki Vashti, która dzięki swej nauczycielce plastyki uwierzyła w siebie, własne możliwości i odkryła skrywany talent. Uczniowie rozmawiali o własnych zainteresowaniach, zdolnościach. Film stał się też doskonałą okazją do przybliżenia problematyki osób niewidomych i niedowidzących, które właśnie dzięki zakodowanym symbolom kropkowym mogą porozumiewać się ze światem. Kolejne dni przepełnione były również działaniami rozwijającymi kreatywność najmłodszych. Uczniowie tworzyli kropkowe prace plastyczne, matematyczne zbiory, wariacje na kamieniach, drzewo talentów czy jesienne drzewa pełne kolorowych kropek. Samodzielnie rozwiązywali kropkowe szyfrowanki oraz kodowali alfabetem Braile'a. Brali również udział w grach i zabawach tj. "Catch the dot", "Where's the missing dot?", "Znajdź parę", "Znikające kropki" itp.

  

M.Biesiada



Edycja WLC 2019/2010


Nowa Formuła

Drodzy Czytelnicy,
z radością informujemy, że w tym roku odbędzie się kolejna edycja konkursu "Wielka Liga Czytelników".
V Ogólnopolski Konkurs "Wielka Liga Czytelników" rozgrywany będzie do etapu powiatowego.
Mamy dla Was trochę nowości. Każda ze szkół biorących udział w projekcie, będzie miała możliwość starania się o: Certyfikat "Wielkiej Ligi Czytelników". To specjalna odznaka dla placówek wspierających czytelnictwo. Dlatego gorąco zachęcamy do czytania razem z nami.

Szczegóły wkrótce.

M.Pyszny



   
 

Zapraszamy rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Henryka Sienkiewicza na spotkanie organizacyjne rozpoczynające nowy rok szkolny 2019/2020.
Informacje, które będą przekazane na spotkaniu w dniu 16.09.2019r. o godz. 16.30 na sali gimnastycznej będą dotyczyły: oferty zajęć pozalekcyjnych, zajęć w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz spraw związanych z organizacją roku szkolnego.
Mamy nadzieję, że My Nauczyciele i Wy - Rodzice będziemy w nowym roku szkolnym podejmować zadania, które wpłyną pozytywnie na ucznia. Naszym celem będzie: "Pracować dla dobra dziecka". Jeżeli zjednoczymy siły i ujednolicimy wymagania i metody wychowawcze osiągniemy cel. Wymaga to jednak Państwa systematycznej obecności na spotkaniach z wychowawcą klas. Pozwoli to również zapoznać się z wizerunkiem i zmianami zachodzącymi w szkole.

Małgorzata Marciniak- dyrektor
Mariusz Marszałek- przewodniczący Rady Rodziców


 

Literackie spotkanie w CKE

Uczniowie klas VIa, VIc, VIIa wraz z opiekunami mieli możliwość uczestniczenia 9.09.19r. w literacko - historycznej uroczystości w CKE. Gospodarzem spotkania był burmistrz gminy i miasta Czerwionka - Leszczyny pan Wiesław Janiszewski, który przypomniał wszystkim dwie ważne okazje, które stanowiły przyczynę do zorganizowania spotkania: Narodowe Czytanie oraz 100 - lecie pierwszego Powstania Śląskiego.
Uczniowie naszej szkoły wysłuchali prelekcji na temat nowel, wzięli udział w konkursie wiedzy, byli świadkami pięknego odczytania Katarynki Bolesława Prusa. Jedną z osób czytających była uczennica klasy VIIa, nasza wspaniała recytatorka - Wiktoria Mikosz.
Gościem specjalnym uroczystości był pan Marek Szołtysek - historyk, regionalista, autor wielu programów telewizyjnych. Pan Marek w niecodzienny sposób starał się zebranym przybliżyć przyczyny wybuchu Powstań Śląskich.

Dziękujemy organizatorom za zaproszenie do CKE!

Galeria - zdj.1 - zdj.2 - zdj.3 - zdj.4

M.Pyszny



Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie

Od piątku 6 września rozpoczniemy w naszej szkole realizację zadań związanych z prezydenckim projektem Narodowe Czytanie. Otrzymaliśmy już z kancelarii Prezydenta RP pamiątkową pieczęć, której odcisk znajdzie się w zeszycie każdego ucznia SP 5.

Prosimy wszystkich uczniów o aktywne włączenie się w różnorodne działania. Podczas lekcji języka polskiego, lekcji wychowawczych, lekcji techniki, zajęć w świetlicy, zajęć w bibliotece, zajęć poszerzających wiedzę oraz w ramach edukacji polonistycznej przeprowadzone zostaną:
- zajęcia czytelnicze dotyczące nowel wybranych przez parę prezydencką,
- zajęcia poświęcone polskim pisarzom, autorom nowel,
- zajęcia plastyczne, podczas których uczniowie będą tworzyć ilustracje do wybranych nowel,
- klasowe konkursy pięknego czytania fragmentu noweli,
- szkolny (drużynowy) konkurs dla klas V- VIII poświecony twórcom nowel.

Każda klasa w ramach zajęć techniki tworzyć będzie specjalne pudełko z symbolami NC i hasłami zachęcającymi do czytania, pudełko to będzie stało w specjalnym miejscu sali i służyć będzie wymianie książek. Będzie to nawiązanie do akcji: Bookcrossing Polska - Uwalniamy książki! Samorząd Szkolny proponuje każdej klasie przygotowanie wg swego projektu specjalnej koszulki promującej Narodowe Czytanie.
Nasze działania zostaną podsumowane na specjalnym apelu, zaprezentujemy wtedy najpiękniejsze prace oraz najlepszych czytelników i recytatorów oraz wręczymy nagrody.

M.Pyszny



Szkolne mury SP 5 już do nas tęskniły!

2 września rozpoczęliśmy nowy rok szkolny 2019/2020, w progach szkoły powitała wszystkich uczniów, ich rodziców oraz pracowników szkoły pani dyrektor Małgorzata Marciniak. Oddaliśmy hołd symbolom państwowym i szkolnym, śpiewając hymn Polski, wprowadzając sztandar szkoły oraz składając kwiaty pod tablicą patrona szkoły - Henryka Sienkiewicza. Klasy IIIc, VB, VIa VIc, VIIb oraz solistki pod opieką swych nauczycieli przygotowały piękny program artystyczny wspominający wakacyjne chwile beztroski, zachęcający do nauki i zdobywania wiedzy. W trakcie apelu był również moment zadumy, 1 września minęła bowiem kolejna rocznica wybuchu II wojny światowej. A w roku 2019 minęło sto lat od wybuchu I Powstania Śląskiego. Bohaterom wojny i powstań winniśmy hołd i cześć!

Specjalne powitanie uczniowie klasy VI c przygotowali dla swych najmłodszych kolegów:

Chodźcie śmiało do szkoły pierwszacy,
do zabawy wspólnej do pracy.
Szkoła drzwi swe otwiera gościnnie,
szkoła dzisiaj serdecznie was przyjmie!

Życzymy wszystkim na początek szkolnego roku - samych piątek!

M.Pyszny



Informacje stołówki szkolnej

KOSZT OBIADÓW NA WRZESIEŃ 2019r.

Połowa porcji kl. I- III - 25,60zł
Cała porcja kl. IV - VIII - 51,20zł

Zapisy na obiady szkolne dokonywane są na podstawie deklaracji, którą można pobrać u intendenta.
Wpłata powinna być dokonana do 10 września.
W przypadku nieuregulowania opłaty za obiady w wymaganych terminach uważa się to za jednoznaczną rezygnację z korzystania z posiłków.

Warunkiem ponownego korzystania z posiłków jest uiszczenie zaległości oraz zapłata bieżącej należnośći.
O rezygnacji lub innych powodach nie uiszczenia opłaty za obiady niezwłocznie rodzic powiadamia intendentkę.

PROSIMY O TERMINOWE WPŁATY.

Opłatę za obiady dokonuje się drogą elektroniczną lub poprzez wpłatę własną bezpośrednio na podany poniżej numer konta

90 8454 1095 2003 0063 7046 0002

intendent



WYKAZ PODRĘCZNIKÓW DO RELIGII OBOWIĄZUJĄCYCH
W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

  1. Klasa I szkoły podstawowej nr AZ-11-01/10-PO-1/11 Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań + karty pracy(ćwiczenia)
  2. Klasa II szkoły podstawowej nr AZ-12-01/10-PO-1/12 Kochamy Pana Jezusa, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań + karty pracy(ćwiczenia)
  3. Klasa III szkoły podstawowej nr AZ-13-01/10-PO-1/13 Przyjmujemy Pana Jezusa, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań + karty pracy (ćwiczenia)
  4. Klasa IV szkoły podstawowej nr AZ-21-01/10-PO-1/11 Jestem chrześcijaninem, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  5. Klasa V szkoły podstawowej nr AZ-22-01/10-PO-1/12 Wierzę w Boga, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  6. Klasa VI szkoły podstawowej nr AZ-23-01/10-PO-2/13 Wierzę w Kościół, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  7. Klasa VII szkoły podstawowej nr AZ-31-01/10-PO-1/11 Spotkanie ze Słowem, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  8. Klasa VIII szkoły podstawowej nr AZ-32-01/10-PO-1/12 Aby nie ustać w drodze, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań

   
  Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2019/2020 odbędzie się
2 września tj. poniedziałek 2019r. w następujących godzinach:

8.00 - uroczysta inauguracja roku szkolnego 2019/20 dla uczniów klas IV - VIII
9.15 - msza św. w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Czerwionce
10.15 - uroczysta inauguracja roku szkolnego 2019/20 dla uczniów klas I-III


 

Narodowe Czytanie 2019

Nowele polskie lekturą Narodowego Czytania 2019

Szkoła Podstawowa nr 5 po raz kolejny została zakwalifikowana do udziału w akcji Narodowe Czytanie pod patronatem prezydenta RP

Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka zaproponowała do czytania Nowele polskie.
Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie:

  1. Dobra pani - Eliza Orzeszkowa;
  2. Dym - Maria Konopnicka
  3. Katarynka - Bolesław Prus
  4. Mój ojciec wstępuje do strażaków (ze zbioru: Sanatorium pod Klepsydrą) - Bruno Schulz
  5. Orka - Władysław Stanisław Reymont
  6. Rozdzióbią nas kruki, wrony. - Stefan Żeromski
  7. Sachem - Henryk Sienkiewicz
  8. Sawa (z cyklu: Pamiątki Soplicy) - Henryk Rzewuski
Jest to wybór tekstów, których wspólnym mianownikiem jest polskość w połączeniu z treściami uniwersalnymi, refleksją nad człowiekiem i społeczeństwem. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii. To dzieła niepowtarzalne.

Prezydent RP na temat akcji >>>

Uczestnicy akcji >>>