Dzisiaj mamy:


Jakość powietrza


Najlepsi w SP5

 
klasa III a
klasa II a
klasa II b
klasa II c
klasa I a
klasa I b
klasa I c

Szkolne wybory do parlamentu za nami


"Wybory demokratyczne są: tajne, bezpośrednie, równe, powszechne, proporcjonalne"

Podsumowanie ogólnopolskie szkolnych wyborów:
Młodzieżowe wybory odbyły się w szkołach w całej w Polsce w ostatnim tygodniu przed wyborami powszechnymi w ramach programu edukacyjnego "Młodzi głosują". W akcji wzięło udział ponad 900 szkół, do końca piątku 11 października, wyniki szkolnych wyborów przesłali uczniowie z 760 placówek. W szkolnych wyborach brali udział uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz uczniowie szóstych, siódmych i ósmych klas szkoły podstawowej. W sumie w 760 szkołach uprawnionych do głosowania było 211 315 uczniów, zagłosowało 126 921 uczniów - frekwencja wyniosła 60%. Zwycięzcą wyborów zostało Prawo i Sprawiedliwość uzyskując 25% głosów młodzieży, na kolejnych miejscach, zdobywając niewiele mniej głosów, uplasował się Sojusz Lewicy Demokratycznej - 23%, Koalicja Obywatelska - 22% oraz Konfederacja - 21%. Jest to pierwsza od wielu lat edycja programu, w której wyniki czterech sił politycznych są tak wyrównane i to jest najważniejszym wnioskiem z tych wyborów - młodzi ludzie podzieleni są według poglądów politycznych na cztery niemal równe grupy. Nie było w tych wyborach partii, komitetu ani kandydata, który przyciągnąłby do siebie większość młodych ludzi.
dr Jędrzej Witkowski, Centrum Edukacji Obywatelskiej

11 października 2019 roku w naszej szkole odbyły się w ramach projektu ogólnopolskiego szkolne wybory do parlamentu. Brały w nich udział klasy szóste, siódme i ósme. Szkolna Komisja Wyborcza upublicznia poniżej uzyskane w SP 5 Czerwionka wyniki:
Liczba uprawnionych do głosowania: 115
Liczba głosujących- 99
Liczba głosów nieważnych 2
Suma głosów oddanych: 97
Frekwencja - 86.1%
Oddano głosy na komitety wyborcze:
KW Polskie Stronnictwo ludowe- 6
KW Konfederacja Wolność i Niepodległość- 12
KKW Koalicja Obywatelska PO, Zieloni- 23
KW Prawo i Sprawiedliwość - 48
KW Sojusz Lewicy Demokratycznej -5
KW Wyborców Koalicja Bezpartyjni i Samorządowcy- 3.

Dziękujemy społeczności uczniowskiej za piękną postawę obywatelską podczas głosowania.

Szkolna Komisja Wyborcza
opiekun M. Mazur-Zając


Pokój pełen zagadek


Uczniowie klasy V b i VI a przekonali się ostatnio jak można uczyć się w aktywny sposób, łącząc różne dyscypliny wiedzy i pracując w zespole. 11 października odwiedzili naszą szkolę edukatorzy fundacji - Plenerownia z Krakowa, przywożąc do nas kufry pełne dziedzictwa kulturowego oraz niesamowitych zagadek. Na 45 minut pracownia języka polskiego zamieniła się w pokój pełen zagadek, okazało się, że wcale nie takich trudnych dla mądrych i sprytnych uczniów SP 5, którzy szybko odnaleźli skarb!

M. Pyszny


ŚWIATOWY DZIEŃ UŚMIECHU W SZKOLE


"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat".
Janusz Korczak

W piątek, 4 października w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Uśmiechu. Chcieliśmy tym samym przekonać siebie i innych, że człowiek radosny to człowiek szczęśliwszy. Warto się śmiać częściej i zarażać śmiechem innych. To radosne święto obchodzone jest w pierwszy piątek października od 1999 roku. Pomysłodawcą tego dnia był Harvey Ball, autor znanego na całym świecie symbolu żółtej uśmiechniętej buzi, tzw. "smiley face", stworzonej w 1963 roku. Symbol ten reprezentować ma dokładnie to, co na co dzień chcemy widzieć jak najczęściej u innych ludzi - bezinteresowny uśmiech i radość życia.
Śmiech doskonale wpływa na naszą psychikę oraz potrafi przejąć kontrolę nad całym naszym ciałem:
. poprawia nastrój,
. dodaje energii,
. zwiększa poczucie pewności siebie
. pomaga w zwalczaniu stresu, 
. wzmacnia system immunologiczny,
. jest świetnym ćwiczeniem aerobiku, 
. wpływają odmładzająco,
. zwiększają pewność siebie.
Uczniowie tego dnia przyszli do szkoły ubrani w kolorze żółtym. W klasie III a, kilku uczniów ubrało się w strój klauna, którego zadaniem było wywołać uśmiech na twarzy innych. I udało się! Uczniowie przeszli się po klasach, aby przybliżyć idee tego święta, rozbawić dzieci , a także na koniec wręczyć buźkę, tzw. "smiley face", której każdy uczeń i nauczyciel mógł narysować swój uśmiech. Sami uczniowie wykazali się także wielką pomysłowością, zakładając rożne zabawne dodatki. Było również malowanie twarzy. Tego dnia w szkole było radośnie i kolorowo.

A. Ogierman


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ BEZ PRZEMOCY W KLASACH I-III


My agresji STOP mówimy i się na nią nie godzimy!

2 października to ważny dzień dla każdego z nas - zarówno dla tego najmłodszego, jak i dla starszego - jest to Międzynarodowy Dzień Bez Przemocy. To dość młode święto, ponieważ zostało zatwierdzone dopiero w 2007 roku na posiedzeniu generalnym ONZ.
  Data ta została wybrana ze względu na rocznicę urodzin Mahatmy Ghandiego, przywódcy indyjskiego ruchu niepodległości oraz pioniera filozofii i strategii działania bez przemocy. Zgodnie z rezolucją Zgromadzenia Ogólnego z dnia 15 czerwca 2007 r., dzień ten jest on okazją do "rozpowszechnienia przesłania o unikaniu przemocy, również poprzez edukację i zwiększanie świadomości społecznej".

Wychowawcy klas I-III przeprowadzili w swoich klasach pogadanki tematyczne. Uczniowie wspólnie zastanawiali się między innymi na tym: w jaki sposób można skrzywdzić inną osobę, jakie zachowania nazywamy przemocą fizyczną, a jakie psychiczną, jak czuje się ofiara przemocy, jak można powstrzymać sprawcę przemocy. Pojawiły się filmy edukacyjne i profilaktyczne, a także opowiadania dotyczące tematu przemocy. Następnie każda klasa przygotowała plakat nawołujący do rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy. W tym dniu, jak i w każdym innym, powinna nam przyświecać zasada unikania przemocy. Każdy dzień powinien być radosny oraz bezpieczny. Mamy nadzieję, że prezentowane zagadnienia nie przeminą wraz z zakończeniem obchodów Dnia bez Przemocy,  ale na długo jeszcze pozostaną w pamięci uczniów, a nasza szkoła stanie się miejscem gdzie "przemocy mówimy NIE"!

A. Bogocz


   
 

Szanowni Państwo,

Od 2011 roku aż sześciokrotnie wzrosła liczba polskich uczniów, którzy próbowali e-papierosa. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy, tak samo jak tradycyjne papierosy, uzależniają i wpływają negatywnie na zdrowie.
E-papierosy oraz tytoń podgrzewany postrzegane są jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się one szczególnie atrakcyjne. Pozwalają one ukryć młodzieży nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący ją przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.
W imieniu Ministra Edukacji Narodowej oraz na prośbę Głównego Inspektora Sanitarnego uprzejmie proszę o upowszechnienie informacji w Państwa szkołach i placówkach edukacyjnych. Zależy nam na tym, aby wiedza na temat zagrożeń dotyczących e-papierosów trafiła do rodziców, uczniów i nauczycieli. Uprzejmie informuję, że niniejszy materiał zostanie również udostępniony w Strefie dla zalogowanych SIO.

Z wyrazami szacunku
Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN

Załączniki: 1. MEN i GIS_Informacja na temat zagrożeń dotyczących e-papierosów

 

Czytanie to najpiękniejsza zabawa ..
( Wisława Szymborska)


4.10.19r. odbyło się w SP 5 podsumowanie działań podjętych przez uczniów i nauczycieli w ramach projektu Narodowe Czytanie.

Prowadzący akademię: Szymon, Zuzia i Nadia z klasy VI c przypomnieli zebranym, że nasza szkoła uczestniczy w prezydenckim projekcie od 2012 roku, wraz z prezydentem RP czytaliśmy już fragmenty: Przedwiośnia, Wesela, Lalki, Quo vadis, Trylogię, dzieła Fredry, Pana Tadeusza. Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka zaproponowała do czytania Nowele polskie. Osiem nowel na ósme Narodowe Czytanie. Podczas apelu poznaliśmy autorów polskich nowel, w ich osoby wcielili się uczniowie klas VIa i VIc: Agata, Klaudia, Kuba, Kacper, Szymon, Bartek, Kuba, Bartek. Teksty Orzeszkowej, Konopnickiej, Prusa, Sienkiewicza, Żeromskiego, Reymonta, Schulza, Rzewuskiego choć powstały dawno temu, nie straciły swej aktualności. Uczą, że w życiu należy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nigdy stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o historii. Nowela "Sachem" Sienkiewicza ukazała się w 1883 roku, ukazując los Indian, nasz patron wystąpił w obronie takich wartości jak: wolność, godność, uczciwość. Inscenizację na podstawie lektury "Sachem" przygotowały klasy VI c i VI a, ze wspaniałymi rolami - wodza Indian oraz dyrektora cyrku, w te osoby wcielili się Kacper i Kuba. Klasa V b opracowała piękne scenki na podstawie lektury "Katarynka". Nowela Prusa uczy empatii, dobroci i odpowiedzialności za losy drugiego człowieka. Oprawę muzyczną apelu przygotowały klasy: V b, III b, V d pod kierunkiem pani Anny Jędrzejak. O piękne dekoracje i elementy scenografii zadbały pani Barbara Połomska i pani Dominika Morciniec - Otremba.

Apel stanowił również okazję do podsumowania przeprowadzonych ostatnio konkursów. Nagrody uczniom wręczyła pani dyrektor Małgorzata Marciniak. Pani dyrektor doceniła wszystkich występujących uczniów, dziękując im za piękne stroje i przygotowanie, pani dyrektor oceniła uczniów, którzy pojawili się na szkolnej scenie na szóstkę! Podczas apelu wręczone zostały również klasom słodkie nagrody za projekt ekologicznej torby promującej czytanie oraz certyfikaty i dyplomy dla klas i uczniów za aktywność i kreatywność podczas Dnia Kropki. Apel stanowił również okazję do prezentacji kandydatów do Samorządu Szkolnego. Dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom za ogromne zaangażowanie w ramach projektu Narodowe Czytanie!

Galeria zdjęć >>>

M. Pyszny


Wybory parlamentarne i pluralizm polityczny - dobrodziejstwem demokracji.


Pluralizm polityczny - w państwach demokratycznych jedna z zasad funkcjonowania parlamentarnych systemów partyjnych, polegająca na istnieniu dwóch lub więcej partii politycznych reprezentujących różne programy i orientacje, walczących o zdobycie władzy w państwie. Oznacza wolność funkcjonowania wielu organizacji w państwie. Istotnym wskaźnikiem pluralizmu jest zatem legalność i swoboda działania opozycji politycznej:

źródło-wikipedia "Demokracja - jeden z typów ustroju państwa, zakładający udział we władzy obywateli".

Przed nami ważna data. 13 października 2019 roku, wszyscy obywatele państwa polskiego powyżej 18 roku życia, z pełnią praw obywatelskich ruszą do urn wybierać posłów i senatorów do Sejmu VIII kadencji. Dla wszystkich tych którzy nie przekroczyli progu wiekowego 18 lat Centrum Edukacji Obywatelskiej z Warszawy ma arcyciekawą propozycję- udział w ogólnopolskim projekcie "Młodzi głosują." . W ramach którego należy przeprowadzić szkolne wybory do sejmu i senatu. DO projektu zgłosiło się 700 szkół z całej Polski. W powiecie rybnickim i Rybniku- sześć. Nasza szkoła po raz kolejny odpowiedziała na zaproszenie Tak!!!!

Do wyborów jednak trzeba się przygotować. Dlatego już od tygodnia zaprosiliśmy uczniów klas VI-VIII na tzw. krótki kurs o demokracji, pluralizmie, partiach i ich programach. Było sporo pytań, szczególnie o programy i różnice między partiami. Dyskusje pokazały nam, że mamy różne poglądy, postawy polityczne ale właśnie na tym polega piękno demokracji. Na potrzeby wyborów wyłoniona została Szkolna Komisja Wyborcza. Jej członkowie postanowili zrealizować jeszcze jedno ważne zadanie- przeprowadzić w mieście Czerwionka akcję profrekwencyjną. Udaliśmy się na spotkanie do Urzędu Miasta I Gminy z zastępcą burmistrza -panem Andrzejem Raudnerem . Opowiedzieliśmy o założeniach programu "Młodzi głosują." W budynku zawisły nasze plakaty. Podobną akcję przeprowadziliśmy w Bibliotece Miejskiej w Czerwionce.

Szanowni Uczniowie 11 października 2019 roku (piątek) między godziną 8.30-10.30 zaprosimy Was do urn. (miejsce na parterze, koło sali 42) Na karcie do głosowania widnieć będzie 6 komitetów partii. Wybierzecie tylko jedną, ta która według Was zasługuje na Wasz wyjątkowy głos.

M.Mazur-Zając


Wycieczka do Chlebowej Chaty


"Z Chaty wyszło nas dwóch, ja i mój brzuch"

24 września uczniowie klas trzecich wraz w wychowawcami odwiedzili niezwykłe miejsce w miejscowości Górki Małe koło Brennej. Przywitałam nas serdecznie właścicielka drewnianej chaty. Opowiadała o powstaniu i historii tego domu oraz ciężkiej pracy rolnika. Prezentowała stare meble, naczynia i urządzenia kuchenne. Często odwoływała się do gwary i pytała nas o szpyrka, maśniczka czy font masła. Przypomniała uczniom drogę powstania chleba "od ziarenka do bochenka" oraz rodzaje roślin zbożowych. Dużą atrakcję wycieczki stanowił pobyt w stodole, gdzie zobaczyliśmy stare urządzenia rolnicze, pracowaliśmy przy młóceniu zboża, oddzielaliśmy ziarna od plew. Chętnie wsiadaliśmy na traktor, motor, sanie i inne wozy. Potem przyszedł czas na własnoręczne formowanie oraz wypiek podpłomyków. Do degustacji podpłomyków i chleba żytniego były dodatki: masło, miód, smalec z ziołami oraz kawa zbożowa. Każdy najadł się do syta. Z pełnymi brzuchami wysłuchaliśmy jeszcze ciekawostek o pszczołach i miodzie. Zadowoleni, pełni wrażeń i nowej wiedzy wróciliśmy do domu.

M. Albrecht, U. Krettek, A. Ogierman


Warsztaty przyrodniczo- historyczne w Książenicach


"Drzewa są po prostu piękne, potrzebują tak niewiele, bo słońca, deszczu. a od nas szacunku"

19 września 2019 roku trzy piąte klasy SP wraz z wychowawcami wzięły udział w warsztatach przyrodniczo- historycznych na obszarze leśnictwa Książenice. Dzięki uprzejmości pana Tomasza Majera - leśniczego z Książenic, uczniowie mogli obejrzeć hodowane przez niego daniele jak i zrealizować w ramach warsztatów jedną ze ścieżek edukacyjnych z przyrody, którą poprowadziła pani Ewa Szopa- biolog. W książenickich lasach można spotkać wiele atrakcyjnych gatunków drzew takich jak kolumbijskie daglezje i różnorodność gatunków ptaków i ssaków. Warsztat historyczny poświęcony bohaterskiej postawie rodziny Jurytków z Książenic w czasie II wojny światowej poprowadziła p. M. Mazur-Zając. Piękna pogoda sprzyjała zabawom integracyjnym i zawodom które przygotowali wychowawcy (p. M. Pyszny, K. Kamińska, A. Gudzik) swoim podopiecznym. Było dużo radości i zdrowej zabawy na świeżym powietrzu. Tradycyjnie warsztaty zakończyły się ogniskiem.

M. Mazur-Zając


Szkolne konkursy w ramach Narodowego Czytania 2019


26.09.19r. odbyły się szkolne konkursy wiedzy związane z Narodowym Czytaniem.
Wzięły w nich udział drużyny reprezentujące klasy 5 - 7. Wszyscy uczniowie byli doskonale przygotowani, wykazali się wiedzą dotyczącą ośmiu nowel, które prezydent RP zaproponował na ósme Narodowe Czytanie. W grze kahoot liczyła się doskonała wiedza i szybkość decyzji, najlepsze w tej zabawie okazały się dziewczyny z klas VIa: Emilia, Agata i Martyna, II miejsce zajęły: Judyta, Jagoda, Zuzia z VI a, III miejsce zajęły: Nadia i Zuzia z klasy VIc.
Test wiedzy obejmował prócz nowel również wiadomości z zakresu teorii literatury, retoryki, biogramy twórców.
Laureatami konkursu zostali:
I miejsce - Jagoda, Zuzia, Judyta - VI a
II miejsce - Nadia i Zuzia - VI c
III miejsce - Ania, Weronika, Zuzia, - VII b
Iv miejsce- Michał, Dominik, Olek - V b
V miejsce - Agata, Martyna, Emilia - VI a
V miejsce - Szymon, Bartek, Kacper - VI c.

Gratulacje !

M.Pyszny


Europejski Dzień Języków z Europe Direct - Rybnik


"Europejski Dzień Języków - języki otworzą Ci drzwi".

Klasy Vb, VIIb, VIc miały okazję 26 września wziąć udział w zajęciach prowadzonych przez panią Sylwię Kempę - edukatora Europe Direct - Rybnik.
Uczniowie podczas zajęć mogli przekonać się jak istotna w dzisiejszym świecie jest znajomość języków obcych, wykonać quiz dotyczacy znajomości UE, poznać flagi, stolice i języki państw należących do UE, a na koniec wziąć udział w konkursie. Była to doskonała nauka i zabawa!
Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct - Rybnik serdecznie zaprasza uczniów, nauczycieli i inne osoby zajmujące się edukacją europejską do skorzystanie z oferty organizacji i przeprowadzenia lekcji europejskich.

M.Pyszny


Święto Kropki


Dnia 15-go września obchodziliśmy po raz pierwszy w Naszej Świetlicy Międzynarodowy Dzień Kropki. Celem tego nietypowego święta jest wzbudzanie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcanie Ich do działania. Dzień poświęcony jest rozwojowi talentów i wiary we własne możliwości. Z tej okazji dzieci dowiedziały się o historii Vashati - bohaterki bajki :"The Dot" i poznały pochodzenie Święta. W dalszej części zajęć uczniowie mieli okazję wykonywać prace plastyczne z wykorzystaniem kropki, takie jak: obrazki malowane opuszkami palców i robione techniką origami płaskiego z koła, tworzenie papieru prezentowego w kropki. Dzieci grały w "kropkowe gry":double, twister podłogowy i starały się wybudować najwyższą wieżę z kulek - kropek. Na zastępstwie świetlicowym z klasą piątą uczniowie mieli za zadanie w grupach zadaniowych wymyślić jak najwięcej skojarzeń z kropką życia codziennego i otaczającego nas świata. Zabawa była przednia!

D. Machulec


Tydzień twórczych działań uczniowskich


Dzień Kropki (15 września) to wielkie święto kreatywności, pokonywania ograniczeń, umacniania wiary we własne siły. Co roku gromadzi miliony dzieci i nauczycieli wokół historii Vashti, bohaterki "Kropki" Petera Reynoldsa.

W dniach 16 - 20 września 2019r. uczniowie klas I - III czynnie włączyli się w obchody International Dot Day. Już pierwszego dnia każde z dzieci miało doskonałą okazję, aby uzewnętrznić swą kreatywność. "Przyozdobili się" bowiem w kropki. Nie zabrakło kropkowych symboli w każdym elemencie garderoby. Niektórzy pokusili się nawet o przyozdobienie włosów, twarzy czy rąk w kolorowe wariacje.
Całą akcję, każda klasa rozpoczęła od wyświetlenia filmu przedstawiającego historię małej dziewczynki Vashti, która dzięki swej nauczycielce plastyki uwierzyła w siebie, własne możliwości i odkryła skrywany talent. Uczniowie rozmawiali o własnych zainteresowaniach, zdolnościach. Film stał się też doskonałą okazją do przybliżenia problematyki osób niewidomych i niedowidzących, które właśnie dzięki zakodowanym symbolom kropkowym mogą porozumiewać się ze światem. Kolejne dni przepełnione były również działaniami rozwijającymi kreatywność najmłodszych. Uczniowie tworzyli kropkowe prace plastyczne, matematyczne zbiory, wariacje na kamieniach, drzewo talentów czy jesienne drzewa pełne kolorowych kropek. Samodzielnie rozwiązywali kropkowe szyfrowanki oraz kodowali alfabetem Braile'a. Brali również udział w grach i zabawach tj. "Catch the dot", "Where's the missing dot?", "Znajdź parę", "Znikające kropki" itp.

  

M.Biesiada



Edycja WLC 2019/2010


Nowa Formuła

Drodzy Czytelnicy,
z radością informujemy, że w tym roku odbędzie się kolejna edycja konkursu "Wielka Liga Czytelników".
V Ogólnopolski Konkurs "Wielka Liga Czytelników" rozgrywany będzie do etapu powiatowego.
Mamy dla Was trochę nowości. Każda ze szkół biorących udział w projekcie, będzie miała możliwość starania się o: Certyfikat "Wielkiej Ligi Czytelników". To specjalna odznaka dla placówek wspierających czytelnictwo. Dlatego gorąco zachęcamy do czytania razem z nami.

Szczegóły wkrótce.

M.Pyszny



   
 

Zapraszamy rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Henryka Sienkiewicza na spotkanie organizacyjne rozpoczynające nowy rok szkolny 2019/2020.
Informacje, które będą przekazane na spotkaniu w dniu 16.09.2019r. o godz. 16.30 na sali gimnastycznej będą dotyczyły: oferty zajęć pozalekcyjnych, zajęć w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz spraw związanych z organizacją roku szkolnego.
Mamy nadzieję, że My Nauczyciele i Wy - Rodzice będziemy w nowym roku szkolnym podejmować zadania, które wpłyną pozytywnie na ucznia. Naszym celem będzie: "Pracować dla dobra dziecka". Jeżeli zjednoczymy siły i ujednolicimy wymagania i metody wychowawcze osiągniemy cel. Wymaga to jednak Państwa systematycznej obecności na spotkaniach z wychowawcą klas. Pozwoli to również zapoznać się z wizerunkiem i zmianami zachodzącymi w szkole.

Małgorzata Marciniak- dyrektor
Mariusz Marszałek- przewodniczący Rady Rodziców


 

Literackie spotkanie w CKE

Uczniowie klas VIa, VIc, VIIa wraz z opiekunami mieli możliwość uczestniczenia 9.09.19r. w literacko - historycznej uroczystości w CKE. Gospodarzem spotkania był burmistrz gminy i miasta Czerwionka - Leszczyny pan Wiesław Janiszewski, który przypomniał wszystkim dwie ważne okazje, które stanowiły przyczynę do zorganizowania spotkania: Narodowe Czytanie oraz 100 - lecie pierwszego Powstania Śląskiego.
Uczniowie naszej szkoły wysłuchali prelekcji na temat nowel, wzięli udział w konkursie wiedzy, byli świadkami pięknego odczytania Katarynki Bolesława Prusa. Jedną z osób czytających była uczennica klasy VIIa, nasza wspaniała recytatorka - Wiktoria Mikosz.
Gościem specjalnym uroczystości był pan Marek Szołtysek - historyk, regionalista, autor wielu programów telewizyjnych. Pan Marek w niecodzienny sposób starał się zebranym przybliżyć przyczyny wybuchu Powstań Śląskich.

Dziękujemy organizatorom za zaproszenie do CKE!

Galeria - zdj.1 - zdj.2 - zdj.3 - zdj.4

M.Pyszny



Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie

Od piątku 6 września rozpoczniemy w naszej szkole realizację zadań związanych z prezydenckim projektem Narodowe Czytanie. Otrzymaliśmy już z kancelarii Prezydenta RP pamiątkową pieczęć, której odcisk znajdzie się w zeszycie każdego ucznia SP 5.

Prosimy wszystkich uczniów o aktywne włączenie się w różnorodne działania. Podczas lekcji języka polskiego, lekcji wychowawczych, lekcji techniki, zajęć w świetlicy, zajęć w bibliotece, zajęć poszerzających wiedzę oraz w ramach edukacji polonistycznej przeprowadzone zostaną:
- zajęcia czytelnicze dotyczące nowel wybranych przez parę prezydencką,
- zajęcia poświęcone polskim pisarzom, autorom nowel,
- zajęcia plastyczne, podczas których uczniowie będą tworzyć ilustracje do wybranych nowel,
- klasowe konkursy pięknego czytania fragmentu noweli,
- szkolny (drużynowy) konkurs dla klas V- VIII poświecony twórcom nowel.

Każda klasa w ramach zajęć techniki tworzyć będzie specjalne pudełko z symbolami NC i hasłami zachęcającymi do czytania, pudełko to będzie stało w specjalnym miejscu sali i służyć będzie wymianie książek. Będzie to nawiązanie do akcji: Bookcrossing Polska - Uwalniamy książki! Samorząd Szkolny proponuje każdej klasie przygotowanie wg swego projektu specjalnej koszulki promującej Narodowe Czytanie.
Nasze działania zostaną podsumowane na specjalnym apelu, zaprezentujemy wtedy najpiękniejsze prace oraz najlepszych czytelników i recytatorów oraz wręczymy nagrody.

M.Pyszny



Szkolne mury SP 5 już do nas tęskniły!

2 września rozpoczęliśmy nowy rok szkolny 2019/2020, w progach szkoły powitała wszystkich uczniów, ich rodziców oraz pracowników szkoły pani dyrektor Małgorzata Marciniak. Oddaliśmy hołd symbolom państwowym i szkolnym, śpiewając hymn Polski, wprowadzając sztandar szkoły oraz składając kwiaty pod tablicą patrona szkoły - Henryka Sienkiewicza. Klasy IIIc, VB, VIa VIc, VIIb oraz solistki pod opieką swych nauczycieli przygotowały piękny program artystyczny wspominający wakacyjne chwile beztroski, zachęcający do nauki i zdobywania wiedzy. W trakcie apelu był również moment zadumy, 1 września minęła bowiem kolejna rocznica wybuchu II wojny światowej. A w roku 2019 minęło sto lat od wybuchu I Powstania Śląskiego. Bohaterom wojny i powstań winniśmy hołd i cześć!

Specjalne powitanie uczniowie klasy VI c przygotowali dla swych najmłodszych kolegów:

Chodźcie śmiało do szkoły pierwszacy,
do zabawy wspólnej do pracy.
Szkoła drzwi swe otwiera gościnnie,
szkoła dzisiaj serdecznie was przyjmie!

Życzymy wszystkim na początek szkolnego roku - samych piątek!

M.Pyszny



Informacje stołówki szkolnej

KOSZT OBIADÓW NA WRZESIEŃ 2019r.

Połowa porcji kl. I- III - 25,60zł
Cała porcja kl. IV - VIII - 51,20zł

Zapisy na obiady szkolne dokonywane są na podstawie deklaracji, którą można pobrać u intendenta.
Wpłata powinna być dokonana do 10 września.
W przypadku nieuregulowania opłaty za obiady w wymaganych terminach uważa się to za jednoznaczną rezygnację z korzystania z posiłków.

Warunkiem ponownego korzystania z posiłków jest uiszczenie zaległości oraz zapłata bieżącej należnośći.
O rezygnacji lub innych powodach nie uiszczenia opłaty za obiady niezwłocznie rodzic powiadamia intendentkę.

PROSIMY O TERMINOWE WPŁATY.

Opłatę za obiady dokonuje się drogą elektroniczną lub poprzez wpłatę własną bezpośrednio na podany poniżej numer konta

90 8454 1095 2003 0063 7046 0002

intendent



WYKAZ PODRĘCZNIKÓW DO RELIGII OBOWIĄZUJĄCYCH
W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

  1. Klasa I szkoły podstawowej nr AZ-11-01/10-PO-1/11 Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań + karty pracy(ćwiczenia)
  2. Klasa II szkoły podstawowej nr AZ-12-01/10-PO-1/12 Kochamy Pana Jezusa, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań + karty pracy(ćwiczenia)
  3. Klasa III szkoły podstawowej nr AZ-13-01/10-PO-1/13 Przyjmujemy Pana Jezusa, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań + karty pracy (ćwiczenia)
  4. Klasa IV szkoły podstawowej nr AZ-21-01/10-PO-1/11 Jestem chrześcijaninem, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  5. Klasa V szkoły podstawowej nr AZ-22-01/10-PO-1/12 Wierzę w Boga, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  6. Klasa VI szkoły podstawowej nr AZ-23-01/10-PO-2/13 Wierzę w Kościół, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  7. Klasa VII szkoły podstawowej nr AZ-31-01/10-PO-1/11 Spotkanie ze Słowem, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań
  8. Klasa VIII szkoły podstawowej nr AZ-32-01/10-PO-1/12 Aby nie ustać w drodze, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Wydawnictwo św. Wojciech, Poznań

   
  Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2019/2020 odbędzie się
2 września tj. poniedziałek 2019r. w następujących godzinach:

8.00 - uroczysta inauguracja roku szkolnego 2019/20 dla uczniów klas IV - VIII
9.15 - msza św. w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Czerwionce
10.15 - uroczysta inauguracja roku szkolnego 2019/20 dla uczniów klas I-III


 

Narodowe Czytanie 2019

Nowele polskie lekturą Narodowego Czytania 2019

Szkoła Podstawowa nr 5 po raz kolejny została zakwalifikowana do udziału w akcji Narodowe Czytanie pod patronatem prezydenta RP

Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka zaproponowała do czytania Nowele polskie.
Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie:

  1. Dobra pani - Eliza Orzeszkowa;
  2. Dym - Maria Konopnicka
  3. Katarynka - Bolesław Prus
  4. Mój ojciec wstępuje do strażaków (ze zbioru: Sanatorium pod Klepsydrą) - Bruno Schulz
  5. Orka - Władysław Stanisław Reymont
  6. Rozdzióbią nas kruki, wrony. - Stefan Żeromski
  7. Sachem - Henryk Sienkiewicz
  8. Sawa (z cyklu: Pamiątki Soplicy) - Henryk Rzewuski
Jest to wybór tekstów, których wspólnym mianownikiem jest polskość w połączeniu z treściami uniwersalnymi, refleksją nad człowiekiem i społeczeństwem. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii. To dzieła niepowtarzalne.

Prezydent RP na temat akcji >>>

Uczestnicy akcji >>>