Warsztaty lukrowania świątecznych pierników metodą lukru królewskiego - IV edycja. Pani Katarzyna Kamińska po raz czwarty zebrała się z gronem uroczych kursantek by metodą lukru królewskiego zdobić świąteczne pierniki. Metoda stara o ile szlachetna wymaga przygotowania doskonałego, aksamitnego lukru i cierpliwości. Łosie, serca, gwiazdki i tuba lukru w dłoni. Efekty zobaczyć można będzie na szkolnym kiermaszu świątecznym.
M. Mazur-Zając
Czytamy wiersze przy herbatce i ciasteczku.
Pod koniec listopada uczniowie klasy 3b zamienili swoją salę w kawiarnię. Tradycyjne ławki zostały stoliczkami, przy których piliśmy herbatę i jedliśmy ciasteczka. Każdy uczeń zaprezentował wybrany wiersz Juliana Tuwima. Wysłuchaliśmy m.in Lokomotywy, Ptasiego Radia, Murzynka Bambo, Abecadła i innych. Słuchaliśmy również fragmentów książki pt. "Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą", która opisuje życie i przygody małego Julka Tuwima. To była ciekawa forma lekcji, gdzie postać i twórczość autora wspaniałych, humorystycznych i rymowanych wierszy stała nam się jeszcze bliższa.
Warto dodać, że mieszanie herbaty zgodnie z zasadami dobrego wychowania i kultury, to dla wielu z nas duże wezwanie.
Uczniowie 3b z wychowawcą
Gdzie skarb twój, tam serce Twoje!
Pod hasłem "Gdzie skarb twój, tam serce twoje" uczniowie SP 5 realizowali na przełomie listopada i grudnia projekt o tematyce regionalnej.
W ramach projektu odwiedzili Centrum Informacji Turystycznej w Czerwionce, poszukiwali materiałów w bibliotekach, Internecie, rozmawiali z rodzicami i dziadkami.
Starali się zrozumieć znaczenie słów: tradycja, dziedzictwo, kultura, rewitalizacja.
Efektem działań jest stworzenie pięknych plakatów lub lapbooków dotyczących naszego dziedzictwa, czyli: śląskiej godki, naszego jadła, familoków, tradycji górniczych, śląskich legend, zabytków techniki i architektury. Chętni uczniowie wzięli udział również w ogólnopolskim konkursie ARCHITEKTONICZNY LAPBOOK II RP, bohaterami ich prac były nasze niepowtarzalne familoki. Dziękuję bardzo uczniom za zaangażowanie i kreatywność!
strona na FB: Zabytkowe Osiedle Patronackie
M. Pyszny
Narodowe czytanie - podziękowanie
Prezentujemy Wam podziękowanie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy za udział w akcji Narodowe Czytanie.
Kliknij tutaj >>>
Sukces ortograficzny uczniów klas VI
Z Centrum Edukacji Humanistycznej otrzymaliśmy wyniki I etapu Ogólnopolskiego Konkursu Ortograficznego. Uczniowie klasy VI a: Agata Rusecka, Jakub Baran oraz VI c Jakub Lorek i Szymon Kosiński zakwalifikowali się do II etapu konkursu, który odbędzie się już 8 stycznia. Agatka uzyskała wynik wybitny w I etapie, a chłopcy bardzo wysokie i najwyższe wyniki na tle osiągnięć uczniów w kraju. Gratulujemy!
M. Pyszny
Ogólnopolski Konkurs Polonistyczny - Fraszka
Uczniowie klas V i VI SP 5, miłośnicy literatury i języka polskiego wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Polonistycznym - Fraszka.
Judyta, Jagoda, Zuzia, Nadia, Szymon, Bartek i Kuba musieli w 45 minut poradzić sobie z zadaniami obejmującymi: czytanie ze zrozumieniem, gramatykę i teorię literatury oraz stworzyć opowiadanie twórcze.
Konkurs przeprowadzany jest od kilku lat przy współpracy merytorycznej z warszawskimi uczelniami wyższymi tj. Uniwersytetem Warszawskim, Szkołą Główną i Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Ideą konkursu jest:
- szerzenie wśród młodzieży wiedzy z zakresu języka polskiego;
- propagowanie polskiej i zagranicznej literatury;
- aktywizacja miłośników języka polskiego poprzez prezentowanie i honorowanie ich dokonań.
Życzymy: Judycie, Jagodzie, Zuzi, Nadii, Szymonowi, Bartkowi i Kubie powodzenia! Czekamy na wyniki!
M. Pyszny
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE 2019/2020
"WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE" 2019/2020 to ogólnopolski program edukacyjny, którego założenia realizowała kl. VIB w Szkole Podstawowej nr 5 im. Henryka Sienkiewicza w Czerwionce - Leszczynach.
Głównym celem było wspieranie rozwoju moralnego młodzieży, promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. Uczniowie czytali fragmenty opowiadań "Gorzkiej czekolady", rozmawiali o wartościach moralnych i ich praktykowaniu w życiu codziennym, i na podstawie doświadczeń z zajęć opracowali prezentację: "MODA NA... SZACUNEK - VI B"
Prezentacja multimedialna >>>
Film >>>
E. Inglot
NAPISZ LIST! ZMIEŃ ŻYCIE!
Zaczynamy Maraton Pisania Listów w Obronie Praw Człowieka
akcja trwa w SP 5 od 29.11 do 10.12 2019r.
Maraton Pisania Listów odbywa się co roku w okolicach 10 grudnia, kiedy przypada Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Podczas wydarzenia mobilizujemy ludzi na całym świecie do solidarnego przeciwstawienia się naruszeniom praw człowieka. Iskra odwagi jest w każdym z nas. Możemy działać razem ramię w ramię z obrońcami
i obrończyniami praw człowieka, by walczyć z niesprawiedliwością i budować bardziej sprawiedliwy świat. Podczas Maratonu 2019 będziemy pisać w sprawie młodych osób z 10 państw, których prawa człowieka zostały złamane.
Koniecznie o bohaterach i bohaterkach maratonu pisania listów, poznaj dobre wiadomości, dowiedz się kogo bronimy w tym roku?
Wskazówki - jak napisać list!
1. Listy formułujemy samodzielnie i piszemy je odręcznie, lecz estetycznie!
2. Możesz napisać list po polsku, napisz nazwisko osoby, której bronisz, dużymi, drukowanymi literami.
3.W liście przedstaw krótko, co wiesz i czego oczekujesz od władz.
4. Podpisz się imieniem i nazwiskiem i podaj swój adres lub adres szkoły.
5. Pamiętaj, listy są wsparciem dla bohaterów/ek i ich bliskich - dają im siłę!
M. Pyszny
Uczniowie sadzą żółte krokusy w ramach międzynarodowego projektu
"Żydowskie Muzeum Galicja jest od wielu lat polskim koordynatorem Projektu Krokus, zainicjowanego przez Holocaust Education Trust Ireland. Co rok rośnie liczba uczestników tego niezwykłego przedsięwzięcia w roku szkolnym 2018/2019 wzięło w nim udział 22500 uczniów z Polski, Ukrainy i Białorusi."
Projekt Krokus >>>
Szacuje się, że podczas II Wojny Światowej życie oddało niespełna 6 000 000 polskich obywateli. W tych szacunkach nigdy nie wyszczególniono liczby dziecięcych ofiar, tych najbardziej bezbronnych: sierot wojennych, bezdomnych, mieszkańców gett. Mało kto wie też o istnieniu tzw. "Małego Auschwitz" obozu koncentracyjnego dla dzieci w Łodzi, jedynego w całej Europie dziecięcego obozu. Do którego przewożono dziecięcych więźniów z Brikenau, Majdanka czy obozu Stutthof.
O wszystkich tych ofiarach chcemy pamiętać realizując międzynarodowy projekt edukacyjny "Krokus" zainicjowany przez Holocaust Education Trust Ireland. Dzieci jesienią sadzą żółte krokusy, podczas zajęć dowiadują się o tragicznych wydarzeniach II wojny światowej .Wiosną patrząc na zakwitłe krokusy wspominamy wszystkie dzieci , które oddały życie podczas tej okrutnej wojny.
W tym roku uczniowie klasy V A SP zasadzili swoje cebulki kwiatów.
M. Mazur - Zając
Festiwal Pieśni "O moim Śląsku"
I płynął piękny polski śpiew,
I wstrząsnął śląskim ludem.
Kazimierz Ligoń